Kommuninvest nu deltagare i RIX

Riksbanken har beslutat att anta Kommuninvest som penningpolitisk motpart och deltagare i Riksbankens betalningssystem RIX. Sedan september 2009 har Kommuninvest varit begränsad penningpolitisk motpart och har därigenom kunnat medverka vid Riksbankens auktioner. Som deltagare i RIX, fr.o.m den 18 mars, har Kommuninvest även tillgång till krediter från Riksbanken både under dagen (intradagskredit) och över natten. - För oss innebär detta ännu ett verktyg i likviditetshanteringen, menar Maria Viimne, vice vd på Kommuninvest. – Inte bara möjligheten till krediter som deltagare i RIX utan även möjligheten att som penningpolitisk motpart kunna låna på längre löptider, gör oss både mer unika som emittenter på världens kapitalmarknader och påverkar positivt våra upplåningskostnader, på såväl korta som långa löptider. - Det är en bekräftelse på vår ökade betydelse då vi under ett år har ökat vår utlåning med 70 % till 115 miljarder kronor och fått 25 nya medlemskommuner. För ytterligare information, kontakta Anitha Holmberg, informationschef tel +46 70 638 66 63 RIX Riksbankens betalningssystem, RIX, är en knutpunkt i den svenska finansiella infrastrukturen. Förutom Riksbanken, som äger och driver systemet, deltar alla större banker och clearingorganisationer i RIX. Riksbanken har ett ansvar att övervaka alla centrala delar av betalningssystemet, även RIX-systemet. Alla betalningar som medför en överföring från ett konto i en bank till ett konto i en annan bank avvecklas över bankernas konton i RIX-systemet. I dagsläget är 23 aktörer deltagare i RIX. KOMMUNINVEST Kommuninvest agerar som Kommungäld och är ett kreditmarknadsbolag som ägs och garanteras av svenska kommuner och landsting. Bolagets syfte är att utifrån kommunal värdegrund skapa långsiktigt bästa villkor för medlemmarnas finansiering. Kommuninvest lånar upp på den internationella och nationella kapitalmarknaden till högsta möjliga rating, AAA. Kommuninvest har idag 249 kommuner och landsting som medlemmar, en utlåning på 115 miljarder samt 46 anställda på kontoret i Örebro.