Kommuninvests bokslutskommuniké 2006

Året i sammanfattning

• Kommuninvest ökade med 15 nya medlemmar till totalt 189 medlemmar.
• Nettoutlåningen ökade med 10,1 mdkr och utlåningen uppgick vid årets slut till 66,8 mdkr.
• Upplåningen under 2006 ökade med 8,8 mdkr.
• Balansomslutningen ökade med 11 procent till 101,2 mdkr.
• Rörelseresultatet uppgick till 29,5 mkr.
• Kommuninvest fick högsta kreditbetyg, AAA, av Standard & Poor’s. I Sverige är det förutom staten, bara Kommuninvest som har högsta möjliga kreditbetyg från både Standard & Poor’s och Moody’s.

”Vi kan med tillfredsställelse konstatera att utvecklingen under det gångna året leder rakt mot vår långsiktiga vision, att vara Kommungäld för Sveriges kommuner och landsting. I vår roll som samhällsnyttig Kommungäld intar verksamheten en särställning i omvärlden. Vi har under året fått många bevis på att finansmarknadens aktörer uppfattar Kommuninvest som en stabil, effektiv och kunnig samarbetspartner som företrädare för offentlig sektor. Vid tiden för årsstämman kommer närmare 70 procent av kommunerna och 35 procent av landstingen att vara medlemmar i Kommuninvest. Utifrån bedömningen att det finns stora latenta investeringsbehov i sektorn, tyder allt på en ökad kreditefterfrågan under de kommande åren. Det definitiva beviset för styrkan i idén om Kommuninvest som Kommungäld är tillströmningen av medlemmar och en stadig utlåningsutveckling.”

Vd Tomas Werngren.

Fortsatt medlemstillströmning
Att medlemstillväxten fortsätter innebär att Kommuninvest uppfyller sitt offentliga uppdrag att ge medlemmarna en effektiv finansförvaltning och bästa villkor för sin långsiktiga finansiering. Vi hade i år glädjen att välkomna 15 nya medlemmar. Vi var vid årsskiftet 189 medlemmar, 182 kommuner och 7 landsting. Det innebär att hela 63 procent av Sveriges kommuner och 35 procent av landstingen nu ingår i Kommuninvest.

Anpassning till den snabba tillväxten
Det är avgörande att vi behåller en hög kvalitet i vår verksamhet även i en kraftig tillväxt. Vi har i år lagt mycket tid och kraft på att förbättra och förändra. Kvaliteten har höjts på stöd-system och arbetsflöden och många funktioner i företaget har berörts.

Under året bildades Gruppen för ägarfrågor för att se över konstitutionella frågor. Gruppen, som företräder såväl styrelsens för Kommuninvest ekonomisk förenings som styrelsen för Kommuninvest i Sverige AB, arbetar bl a med strategiska frågor som rör medlemsdialogen.

Bra resultat i hård konkurrens
Marknaden har i år präglats av hårdare konkurrens och marginalen har sjunkit mellan in- och utlåningsräntor. Samtidigt har de finansiella aktörerna visat ett stort intresse för utlåning till den kommunala sektorn.

I detta utmanande klimat har Kommuninvest under året haft den största utlåningsökningen i sin historia. Vi uppnådde ett bra resultat utan att belasta medlemmarna via höga marginaler.

Högsta rating av två institut
Kommuninvest har sedan 2002 haft högsta kreditbetyg, Aaa, från ratinginstitutet Moody’s. Under 2006 fick vi även högsta betyg, AAA, från Standard & Poor’s. Vår höga rating är ett bevis på att marknaden betraktar Kommuninvest som en mycket stabil och säker aktör. Kommuninvest har ett offentligt uppdrag som innebär att kommuner och landsting, samt deras majoritetsägda bolag erbjuds effektiva finansieringslösningar. Kommuner och landsting jämställs enligt gällande kapitaltäckningsregler med statsexponering och har 0 procent i riskvikt.

Kommuninvest uppmärksammas internationellt
Financial Times uppmärksammade Kommuninvest i oktober. I artikeln kallar man Kommuninvest för ett ”slående experiment” som kan tjäna som inspirationskälla bland annat för länderna i Östeuropa.

Finansiell utveckling under året
Årets resultat uppgick till 17,8 mkr (31,6 mkr), balansomslutningen 2006 uppgick till 101,2 mdkr (91,1 mdkr). Kommuninvests räntenetto 2006 ökade med 9,5 procent till 100,2 mkr (91,5 mkr) och rörelseresultatet uppgick till 29,5 mkr (56,0 mkr). Under 2006 uppgick nyupplåningen till 8,8 mdkr (21,7 mdkr) och nettoutlåningen till 10,1 mdkr (5,6 mdkr).

Bolagsstämman äger rum 2007-03-22. Dagen efter kan den fullständiga årsredovisningen för2006 beställas från Kommuninvest hemsida www.kommuninvest.se. Frågor besvaras den 15 februari efter kl 18:00 av verkställande direktör Tomas Werngren, tel 070-645 06 69 eller styrelseordförande Robert Stenram, tel 070-950 22 92.

Örebro 2007-02-15
Kommuninvest i Sverige AB (publ)