Tommy Persson lämnar på egen begäran sitt uppdrag som ordförande i Kommuninvests bolagsstyrelse

På Kommuninvest i Sverige AB:s bolagsstämma våren 2008 valdes Tommy Persson till ordförande. Hans gedigna bakgrund med lång erfarenhet inom finans- och försäkringsbranschen var ett starkt motiv till detta val.
   I slutet av maj 2010 meddelade Tommy Persson att han inte längre stod till förfogande för nytt förordnande i styrelsen för den Sjunde AP-fonden (AP7). Tommy Persson har nu, på eget initiativ, begärt entledigande från Kommuninvests bolagsstyrelse med omedelbar verkan.
   ”De kommentarer som följt efter det att jag lämnade ordförandeposten i Sjunde AP-fonden har fått mig att fatta beslutet att lämna återstående uppdrag med koppling till den offentliga sektorn. Det innebär att jag lämnar ordförandeposten i Kommuninvest och posten som ledamot i Kammarkollegiets insynsråd”, säger Tommy Persson.
   Vice ordförande Ellen Bramness Arvidsson träder in som ordförande till dess att en ny permanent ordförande är utsedd, beslutade Kommuninvest i Sverige AB på ett styrelsemöte den 1 juni 2010.
   Ann-Charlotte Stenkil, ordförande i Kommuninvest ekonomisk förening, kommenterar händelseutvecklingen: ”Jag har all respekt för Tommy Perssons beslut. Som representant för ägarna har jag upplevt en stark utveckling av Kommuninvests verksamhet under hans ordförandeskap i bolagsstyrelsen. Inte minst under finanskrisen, då Kommuninvests roll stärktes”.

För vidare information, kontakta
Ann-Charlotte Stenkil
Ordförande i Kommuninvest ekonomisk förening
Mobil: 070-348 58 13

Alf Egnerfors
Vice ordförande i Kommuninvest ekonomisk förening
Mobil: 070-314 27 70

KOMMUNINVEST agerar som Kommungäld och är ett kreditmarknadsbolag som ägs och garanteras av svenska kommuner och landsting. Bolagets syfte är att utifrån kommunal värdegrund skapa långsiktigt bästa villkor för medlemmarnas finansiering. Kommuninvest lånar upp på den internationella och nationella kapitalmarknaden till högsta möjliga rating, AAA./Aaa. Kommuninvest har lägsta möjliga riskviktning (BIS 0 procent). Bolaget är penningpolitisk motpart i Riksbanken.