Volvo Personvagnar - årets kompetensföretag!

Report this content

Volvo Personvagnar - årets kompetensföretag! Kompetensmässan delar för andra året ut Priset - Året Kompetensföretag. Sven Eckerstein Personaldirektör och ställföreträdande VD Volvo Personvagnar tog emot utmärkelsen vid inledningsceremonien på årets Kompetensmässa i Stockholm World Trade Center. - Lena Ahlström, jurymedlem och VD Letslearnit, delade ut priset och motiverade juryns val: "Volvo Personvagnar har på ett tydligt sätt lyckats implementera aktivt lärande i långsiktig strategi för att frigöra och utveckla kompetens vilket lett till framgångsrik internationell konkurrenskraft." - Volvo vill utveckla sina medarbetare. Det känns stimulerande att motta detta pris. Vi kommer att fortsätta arbetet med lärande och utveckling i arbetet eftersom det innebär långsiktig kvalitet och lönsamhet, säger Sven Eckerstein. Ett sextiotal företag var nominerade. Nominering är öppen för personal och allmänhet. Juryn valde 10 kandidater efter att ha gått igenom hur följande kriterier efterlevs: - Kompetensutvecklingen ska vara integrerad med affärsutvecklingen. - Företaget ska uppriktigt sätta kompetensfrågorna i framkant - Det ska finnas en stark koppling mellan ord och handling. - Det ska finnas en klart formulerad kompetensstrategi med tydliga kompetensmål och dessa ska vara knutna till enskilda individer. - Det ska finnas en kompetensansvarig i högsta ledningen - Det ska finnas en pedagogisk idé kopplad till affärsidén - Företaget ska följa upp sina kompetensinsatser och vilka ska leda till nya kompetensmål. Juryn bestod av: Anders Åkerman, VD Kompetensmässan ordförande i juryn Lena Ahlström, VD Letslearnit, tidigare vVD FöreningsSparbanken Gunilla Arhén, VD och grundare chefsprogrammet Ruter Dam Maria Mattsson, VD Uppsala Publishing House. Johan Stein, biträdande Professor, forskare och författare Handelshögskolan. Eventuella frågor kontakta gärna Kompetensmässan tel 08 - 20 21 10 Anders Åkerman tel 0705 - 50 98 86 Lena Ahlström tel 070 - 696 02 80 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT01270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT01270/bit0002.pdf