• Konecranes Oyj/

Det belgiska logistikföretaget Zuidnatie beställer mobil Konecranes Generation 6-hamnkran för att öka kapaciteten och minska utsläppen

Under andra kvartalet 2023 beställde det belgiska logistik- och transportföretaget Zuidnatie NV sin första mobila Konecranes Gottwald Generation 6-hamnkran för verksamheten i Antwerpen. Kranen utgör en del av arbetet med att öka kapaciteten, minska utsläppen och förbättra energieffektiviteten. Kranen levereras under tredje kvartalet och  monteras på plats för driftsättning och överlämning under fjärde kvartalet 2023.

Eftersom verksamheten växer och marknaden efterfrågar mer ekoeffektivitet i leveranskedjan, beställde Zuidnatie en mobil Konecranes Gottwald Generation 6-hamnkran som en lättanpassad och högpresterande hybridlösning i Antwerpen, en av Europas största hamnar för hantering av både allmän last och containrar.

– Vi har använt mobila Konecranes Gottwald-hamnkranar i vår logistik i mer än 25 år. Eftersom deras mobila hamnkranar även monteras vid vår anläggning för leverans till andra Konecranes-kunder, har vi haft möjlighet att se den nya kranen på nära håll och få djupare insikt i tekniken. Detta övertygade oss om att Generation 6 är rätt lösning för vår egen verksamhet, säger Zuidnaties vd Stephanie Feys.

– Denna nya kran blir den trettonde mobila Konecranes Gottwald-hamnkranen för Zuidnatie. Beställningen understryker styrkan i vårt långvariga och speciella affärspartnerskap och bekräftar Zuidnaties förtroende för Konecranes, säger Alexandros Stogianidis, regional försäljningschef för Benelux, Hamnlösningar, Konecranes.

Beställningen är del av Ecolifting™, Konecranes ständiga arbete med att minska kundernas koldioxidavtryck. Vi kommer att fortsätta göra mera av mindre genom bland annat miljöoptimerad dieseldrift, hybridvarianter och fullt eldrivna modeller.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.

Vänligen klicka här för en kort översikt av Konecranes verksamhet (på engelska). Klicka här för en översikt av Konecranes Hamnlösningar (på engelska).

Mer information:
Robert Vennemann, marknadsföringschef, Mobila hamnkranar, Hamnlösningar, Konecranes
e-post:
robert.vennemann@konecranes.com eller telefon: +49 211 7102 3119

Konecranes mediakontor
media@konecranes.com

Mer information för investerare och analytiker:
Kiira Fröberg, direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: kiira.froberg@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande finns på Konecranes.com.

Konecranes är en global ledare inom materialhanteringslösningar, med ett brett kundregister från flera branscher. Vi sätter konsekvent riktmärket inom branschen, från dagliga förbättringar till avgörande genombrott, genom vår vetskap om att det alltid finns ett säkrare, mer produktivt och mer hållbart sätt. Därför har Konecranes, med sina cirka 16 600 anställda i över 50 länder, förtroendet att varje dag lyfta, hantera och flytta det som världen behöver. År 2022 omsatte koncernen 3,4 miljarder euro. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).