• Konecranes Oyj/

Europeiska kommissionen har villkorligt godkänt den föreslagna fusionen; slutförandet förutsätter fortsatt ytterligare myndighetsgodkännanden

KONECRANES ABP INSIDER INFORMATION  24 februari 2022 kl. 16.00

Europeiska kommissionen har villkorligt godkänt den planerade fusionen mellan Konecranes och Cargotec. Godkännandet – som följer på kommissionens ingående granskning och omfattande överläggningar med marknadsdeltagare över hela Europa – är villkorat av avyttringen av Konecranes Lift Trucks och Cargotecs Kalmar Automation Solutions. Konecranes’ Lift Trucks-verksamhet innefattar dess verksamhet gällande produktionen och kommersialiseringen av reach stackers, containerhanterare för fulla containrar, containerhanterare för tomma containrar och lyfttruckar. Detta inkluderar produktionsanläggningar i Sverige och Kina samt kontrakt med distributörer. Cargotecs Kalmar Automation Solutions-verksamhet består av dess hela kranverksamhet och grensletruck-/shuttle carrier-verksamhet, inklusive Kalmars produktionsanläggning i Polen och en licens för användningen av Cargotecs Kalmar brand för de avyttrade produktkategorierna. Avyttringarna skulle undanröja överlappningen mellan parternas verksamheter inom utrustning för containerhantering men möjliggöra för det sammanslagna bolaget att kombinera andra verksamheter och fortsätta att vara en stark spelare i alla aspekter inom utrustning för containerhantering.

Slutförandet av fusionen är fortsatt villkorat av ytterligare återkoppling och godkännanden från diverse andra konkurrensmyndigheter, bland annat USA:s justitiedepartement och Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet (eng. Competition and Markets Authority of the United Kingdom). Dessa myndigheter fortsätter att granska fusionen baserat på sina egna förfaranden och utvärderingar av samgåendets konkurrenseffekter. Som tidigare kommunicerats är Konecranes och Cargotec i fortsatt dialog med de aktuella konkurrensmyndigheterna. I detta avseende har vissa av myndigheternas uppfattningar visat sig vara utmanande. Därför framstår slutförande av fusionen vid slutet av H1/2022 som utmanande och för närvarande ger bolagen inte ytterligare kommentarer på tidplanen eller konkurrensförfarandena. Parterna kommer att återkomma om tidpunkten för slutförandet av fusionen senare och ytterligare offentliggöranden kommer att göras vid ett senare tillfälle.

Tills alla villkor för verkställandet av fusionen är uppfyllda och transaktionen är slutförd fortsätter båda bolagen sin verksamhet helt separat och självständigt.

KONECRANES ABP

YTTERLIGARE INFORMATION
Kiira Fröberg, Direktör, investerarrelationer, tfn +358 (0) 20 427 2050

VIKTIGT MEDDELANDE

Fusionen och fusionsvederlagsvärdepapperen har inte och kommer inte att registreras enligt U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”) och får inte erbjudas, säljas eller levereras inom eller till USA, utom i enlighet med ett tillämpligt undantag från, eller en transaktion som inte träffas av, Securities Act.

Informationen i detta meddelande är inte riktad till, eller avsedd för distribution till eller användning av, någon person eller entitet som är medborgare eller bosatt i, eller befinner sig i, USA eller på eller i någon annan plats, stat, land eller annan jurisdiktion där sådan distribution eller användning skulle strida mot lagar eller regler eller skulle kräva registrering eller tillstånd inom sådan jurisdiktion och det utgör inte ett erbjudande eller en inbjudan från eller på uppdrag av Konecranes eller någon annan person att köpa eller sälja några värdepapper.

Informationen i detta meddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som är information om Konecranes nuvarande förväntningar och prognoser beträffande sin finansiella situation, verksamhetsresultat, planer, mål, framtida prestationer och affärsverksamhet. Dessa uttalanden kan inkludera, utan begränsning, eventuella uttalanden som föregås av, följs av eller innefattar ord som ”mål”, ”tror”, ”förväntar sig”, ”siktar mot”, ”avser”, ”kan komma att”, ”förutser”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”prognostiserar”, ”kommer att”, ”kan ha”, ”sannolikt”, ”bör”, ”skulle”, ”skulle kunna” och andra ord och termer av liknande innebörd eller negationen därav. Sådana framtidsinriktade uttalanden innefattar kända och okända risker, osäkerheter och andra viktiga faktorer utom Konecranes kontroll som skulle kunna förorsaka att Konecranes verkliga resultat eller prestationer blir väsentligt annorlunda än det förväntade resultatet eller prestationerna som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden. Sådana framtidsinriktade uttalanden baseras på ett flertal antaganden angående Konecranes nuvarande och framtida affärsstrategier och miljön i vilken det kommer verka i framtiden.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2021 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har cirka 16 600 anställda i 50 länder.  Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Allmän media