Ilari Kallio utnämnd till Chief Digital Officer för Konecranes

Ilari Kallio utnämnd till Chief Cigital Officer för Konecranes

Ilari Kallio (MSc, eMBA) har utnämnts till Chief Digital Officer på Konecranes. Han tillträder den nya tjänsten den 18 juni 2018 och rapporterar till Juha Pankakoski, Direktör, Teknologi.

Kallio kommer till Konecranes från Wärtsilä, där han nyligen jobbat som Director, Digitalization inom en av de marina affärsenheterna. Kallio har stor erfarenhet av att leda stora teknologifunktioner, utveckla nya digitala affärsmodeller och att bygga innovativa ekosystem. Han har också deltagit i utvecklingen av den finska industrin i många innovationsgrupper som t.ex. DIMECC Oy och Click Innovation Oy som ordförande och styrelsemedlem. Kallio valdes också till årets Chief Technology Officer år 2016 i Finland.

"Konecranes är ett fantastiskt företag och en verklig föregångare av digitalisering inom industrin. Jag ser framemot att bekanta mig närmare med affärsverksamheten, produkterna och människorna - de som verkligen möjliggör en digital affärsverksamhet - samt att se hur jag bäst kan stöda Konecranes och Konecranes kunder i utvecklingen av den digitala affärsverksamheten", säger Ilari Kallio.

Ytterligare information:
Juha Pankakoski, Direktör, Teknologi
Tel. +358 (0) 20 427 11

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2017 uppgick koncernens omsättning till 3 136 MEUR. Koncernen har 16 400 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes aktien är noterad på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).