KION GROUP OCH KONECRANES SAMARBETAR INOM CONTAINERTRUCKAR

• Konecranes förvärvar vissa tillgångar av det KION Group-ägda varumärket Lindes containerhantering för tunga truckar
  • Leverantörsavtal mellan Konecranes och Linde Material Handling
  • Både Konecranes och Linde Material Handling fortsätter att erbjuda ett komplett utbud av tunga truckar för containertruckar globalt

Wiesbaden / Helsingfors / Aschaffenburg, 18.2.2013 –KION Group, en av de två ledande globala tillverkarna av tunga industritruckar, och Konecranes, en världsledande koncern med kundlöftet Lifting Businesses™ har idag meddelat att Konecranes har beslutat att köpa vissa tillgångar av KION Groups Linde Material Handlings truckverksamhet för containerhantering. De två koncernerna har också undertecknat ett leverantörsavtal och kommer att samarbeta för att ytterligare höja konkurrenskraften av bolagens respektive truckaktiviteter för containerhantering. De köpta tillgångarnas värde offentliggörs inte. Transaktionen förväntas vara klar under andra kvartalet 2013.

Båda bolagen kommer att fortsätta erbjuda reachstackers och containerhanterare i sitt utbud, men efter en viss tid kommer all tillverkning att ske i Konecranes fabriker. Tillgångarna som Konecranes köper av Linde Material Handling inkluderar respektive produkträttigheter. Dessutom kommer Konecranes att få tillgång till Linde Material Handlings distributionsnätverk. Samarbetet ger skalfördelar inom FoU och tillverkning, samtidigt som båda bolagen kan fortsätta erbjuda containertruckar till sina distributionskanaler.

”Vi är glada över att samarbeta med Konecranes. Detta globala partnerskap med en av de ledande inom detta segment kommer märkbart att utvidga vårt utbud av containerhanteringsprodukter för Linde-kunder”, säger Theodor Maurer, ledningsgruppsmedlem i KION Group och VD för Linde Material Handling. “Vi kommer att upprätthålla högsta mått på kvalitet, leverans, resultat och värde – mått som våra kunder är vana vid.”

”Vår verksamhet för tunga truckar har varit stark inom Konecranes-koncernen. Förvärvet av Lindes containerhanteringsverksamhet öppnar dörrarna till ett vidare distributionsnätverk för utbudet av reachstackers och containerhanterare. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Linde och deras distributörer; tillsammans är vi starkare på marknaden”, säger Hannu Rusanen, medlem i Konecranes ledningsgrupp och Direktör för affärsområdet Utrustning.

Företagen

KION Group, som inbegriper sex varumärken Linde, STILL, Fenwick, OM STILL, Baoli och Voltas, är marknadsledande i Europa inom industritruckar, globalt sett är företaget nummer två inom industrin och den ledande utländska leverantören i Kina. Varumärkena Linde och STILL uppfyller premium segmentet globalt. Fenwick är den största leverantören av materialhanteringsprodukter i Frankrike, medan OM STILL är marknadsledare i Italien. Varumärket Baoli fokuserar på ekonomisegmentet, och Voltas är en av de två marknadsledarna i Indien. KION Group hade år 2011 cirka 22,000 anställda och en omsättning på cirka 4,4 miljarder EUR.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 179 MEUR. Koncernen har 12 100 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).

Friskrivningsklausul

Detta pressmeddelande innehåller uttryck om framtiden med kända och okända risker, osäkerheter och andra faktorer, av vilka en del inte kan kontrolleras av KION Group ('KION') och Konecranes, är svåra att förutse och kan orsaka att framtida utveckling märkbart skiljer sig från antagna utvecklingar som uttryckts eller inbegripits i uttrycken om framtiden i detta pressmeddelande.

KION och Konecranes medlemmar avsäger sig klart rätten till skyldigheter (inklusive gällande direkt, indirekt eller därav följande förlust eller skada) gällande pressmeddelandets innehåll. Detta pressmeddelande avses inte innehålla all information som kan behövas för att evaluera en föreslagen transaktion, en mottagare av detta ska anliga egen juridisk, bokföringsmässig och annan relevant professionell rådgivning.

Ingen KION och Konecranes medlem påtar sig ansvaret eller förväntas uppdatera detta pressmeddelande, inklusive uttrycken om framtiden eller annan information, som ett resultat av ny information, framtida evenemang eller övrigt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Hauger
Head of Corporate Communications