KONECRANES ABP - ÅTAL VÄCKTS MOT KONECRANES STYRELSEORDFÖRANDE SOM HAN ANSER VARA UTAN GRUND

Konecranes Abp har tagit del av information om att det väckts åtal om grovt subventionsbedrägeri mot företagets styrelseordförande Stig Gustavson i det s.k. företagsparksfallet som berör ett bolag vid namn Industry Park East Management Ab. Konecranes är inte part i målet.

Enligt Stig Gustavson berör målet hans position som styrelseordförande under åren 2011-2012 i det företagsparksbolag som sedermera hamnat i ekonomiska svårigheter. Syftet med företagsparksinitiativet var att hjälpa finländska små och medelstora företag etablera sig i Ryssland. Stig Gustavson anser åtalet vara utan grund och kräver att domstolen förkastar åtalet i den rättegång som inleds i sinom tid.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör för investerarrelationer

VIDARE INFORMATION
Ole Johansson, styrelsens viceordförande, Konecranes Abp, lämna meddelande tfn +358 40 195 5511

DISTRIBUTION
Allmänna medier

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2015 omsatte koncernen 2 126 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).