• Konecranes Oyj/

KONECRANES ABP - MEDDELANDE OM FÖRÄNDRING AV ÄGARANDELAR I ENLIGHET MED 9:A KAPITEL, 10:E PARAGRAFEN I VÄRDEPAPPERSMARKNADSLAGEN

I enlighet med Värdepappersmarknadslagens 9:a kapitel, 5:e paragraf har Konecranes (FO-nummer 0942718-2) den 18 september 2015 mottagit en flaggning, enligt vilken Harris Associates Investment Trust:s ägarandel i Konecranes Abp:s aktier och röster har överstigit 5 procent. Enligt meddelandet innehade Harris Associates Investment Trust 3 177 500 aktier den 17 september 2015 dvs. 5,02 procent av aktieantalet och röstetalet i Konecranes Abp.

Konecranes Abp har totalt 63 272 342 aktier och endast en aktieserie. Varje aktie har en röst.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör för investerarrelationer

VIDARE INFORMATION
Konecranes Abp
Miikka Kinnunen, Direktör för investerarrelationer, tel. +358 20 427 2050

DISTRIBUTION
Allmänna medier

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).