KONECRANES ABP HALVÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2019

KONECRANES ABP HALVÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2019, 25 juli 2019 kl. 09.00.

KONECRANES ABP HALVÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2019

FORTSATT FÖRBÄTTRING AV KONCERNENS JUSTERADE EBITA-MARGINAL, SYNERGIPROGRAMMET SLUTFÖRDES TIDIGARE ÄN FÖRVÄNTAT

Detta meddelande är en sammanfattning av Konecranes Abp:s halvårsrapport januari-juni 2019. En pdf-version av den fullständiga rapporten finns som bilaga till detta meddelande. Rapporten finns också på Konecranes webbsidor på adressen www.konecranes.com.

Konecranes har sedan 1 januari 2019 tillämpat IFRS 16-standarden för leasing. Siffrorna för jämförelseperioden 2018 har inte återutgivits. Se not 4 för mer detaljer om tillämpningen av IFRS 16-standarden och övriga väsentliga bokföringspolicyer.

Siffrorna inom parentes refererar, om inget annat anges, till samma period året innan.

ANDRA KVARTALET I KORTHET
– Orderingång 822,7 MEUR (760,9), +8,1 procent (+6,9 procent i jämförbara valutakurser), tillväxten drevs av affärsområdet Hamnlösningar.
–  Det totala värdet för avtalsbasen inom Service ökade med 5,9 procent (4,9 procent i jämförbara valutakurser) till 254,4 MEUR (240,1). Orderingång för Service 253,2 MEUR (256,8), -1,4 procent (-3,4 procent i jämförbara valutakurser)
– Rekordstor orderstock 1 967,8 MEUR (1 647,5) i slutet av juni, +19,4 procent (+18,9 procent i jämförbara valutakurser)
– Omsättning 794,0 MEUR (772,2), +2,8 procent (+1,7 procent i jämförbara valutakurser), tillväxt inom samtliga tre affärsområden.
– Justerad EBITA-marginal 8,4 procent (7,7) och justerad EBITA 67,0 MEUR (59,8), återspeglar kostnadsbesparingsåtgärder till följd av synergieffekter.
– Rörelsevinst 38,0 MEUR (42,0), 4,8 procent av omsättningen (5,4), omstruktureringskostnader totalt 22,9 MEUR (8,5).
– Resultat per aktie (efter utspädning) 0,25 EUR (0,28).
– Det kumulativa årstaktssynergimålet på 140 MEUR uppnåddes under andra kvartalet med kumulativa engångskostnader för omstrukturering på 139 MEUR.
– Åtgärder för vidare effektivitetsförbättringar har redan vidtagits och tills slutet av juni har de skapat 17 MEUR i omstruktureringskostnader, huvudsakligen i anslutning till vår fabrik i Wetter i Tyskland.

JANUARI–JUNI 2019 I KORTHET
– Orderingång 1 670,8 MEUR (1 444,0), +15,7 procent (+14,1 procent i jämförbara valutakurser)
–  Det totala värdet för avtalsbasen inom Service ökade med 5,9 procent (4,9 procent i jämförbara valutakurser) till 254,4 MEUR (240,1). Orderingång för Service 508,7 MEUR (495,3), +2,7 procent (+0,1 procent i jämförbara valutakurser)
– Omsättning 1 552,3 MEUR (1 445,0), +7,4 procent (+6,0 procent i jämförbara valutakurser), tillväxt inom samtliga tre affärsområden.
– Justerad EBITA-marginal 7,4 procent (6,7) och justerad EBITA 115,4 MEUR (97,1), återspeglar kostnadsbesparingsåtgärder från synergieffekter och försäljningstillväxt.
– Rörelsevinst 65,3 MEUR (65,8), 4,2 procent av omsättningen (4,6), omstruktureringskostnader totalt 37,8 MEUR (12,5)
– Resultat per aktie (efter utspädning) 0,42 EUR (0,38)
– Fritt kassaflöde 34,5 MEUR (-25,1)
– Nettoskuld 743,5 MEUR (641,6) och skuldsättningsgrad (gearing) 60,5 procent (52,9), ökningar huvudsakligen till följd av implementeringen av den nya IFRS 16-standarden för leasing, vars effekt på nettoskulden var cirka 120 MEUR i slutet av juni.

UTSIKTER FÖR EFTERFRÅGAN
Inom de industriella kundssegmenten visar efterfrågan i Europa, i synnerhet Tyskland, tecken på en försvagning. Efterfrågeomgivningen i Nordamerika är stabil och ligger fortfarande på en sund nivå, medan Asien och Stillahavsområdet är fortsatt stabila.

Den globala containergenomströmningen ligger fortfarande på en bra nivå och utsikterna för order inom containerhantering är övergripande stabila, men det finns tecken på tvekan i kortsiktiga beslutsprocesser hos vissa hamnkunder.

FINANSIELL STYRNING
Konecranes förväntar sig att omsättningen för helåret 2019 ökar med 5–7 procent på årsbasis. Konecranes förväntar sig att den justerade EBITA-marginalen för helåret 2019 förbättras jämfört med helåret 2018.

NYCKELTALEN

Resultat per aktie, före utspädning, EUR0,250,28-10,90,420,388,41,321,29
Resultat per aktie, efter utspädning, EUR0,250,28-10,90,420,388,41,321,29
Räntebärande nettoskulder/ eget kapital, %   60,5%52,9%  42,5%
Nettoskulder / Justerad EBITDA, rullande 12 månadersperiod (R12M) 1   2,02,1  1,7
Avkastning på sysselsatt kapital, %      7,8%7,9%
Justerad avkastning på sysselsatt kapital, % 3        13,1%12,5%
Fritt kassaflöde, MEUR6,5-22,9 34,5-25,1 132,773,1
Medelantal anställda under perioden   16 03516 265-1,4 16 247

1) Utan justeringsposter. Se också not 11 i bokslutssammandrag
2) Utan justeringsposter och avskrivning av förvärvsallokeringar. Se också not 11 i bokslutssammandrag
3) Avkastning på sysselsatt kapital utan justeringsposter. Se också not 11 i bokslutssammandrag
4) Se också not 4 i bokslutssammandrag

VD och koncernchef Panu Routila:

Andra kvartalet var en viktig milstolpe i integrationen av Terex MHPS. Vi nådde kostnadssynergimålet på 140 MEUR på årstaktsbasis sex månader tidigare än den ursprungliga planen. De relaterade omstruktureringskostnaderna uppgick till 139 MEUR, i linje med vår styrning, och de integrationsrelaterade investeringarna var 15 MEUR, tydligt under vår tidigare uppskattning på 30 MEUR. Detta slutför synergiprogrammet som startade i början av 2017.

Vi fortsätter driva effektiveringsförbättringar, även om det ursprungliga synergiprogrammet har avslutats. Vissa av dessa åtgärder pågår redan och har hittills gett upphov till cirka 17 MEUR i omstruktureringskostnader. Vi förväntar oss att de årliga besparingarna kommer att motsvara omstruktureringskostnaderna, och att dessa kommer att gynna vår resultaträkning från och med Q4, med full resultateffekt i mitten av 2021.

Större delen av de ovan nämnda pågående effektivitetsförbättringarna gäller våra fabriker i Wetter och Vernouillet. Vi gjorde goda framsteg på båda fabrikerna under Q2: I Vernouillet har vi nu nått en överenskommelse med det lokala facket om nedläggning av fabriken under 2020. I Wetter förväntar vi oss att en betydande del av de planerade personalminskningarna kommer att äga rum under den senare hälften av 2019.

När det gäller resultatet, ökade koncernens justerade EBITA till 67 MEUR under Q2, en ökning med 12 procent på årsbasis. Koncernens justerade EBITA-marginal förbättrades på årsbasis med 0,7 procentenheter till 8,4 procent, i huvudsak på grund av affärsområdet Service, där den justerade EBITA-marginalen ökade med 1,6 procentenheter till 16,1 procent. Vi har konsekvent förbättrat koncernens justerade lönsamhet genom hela integrationsperioden och vi förväntar oss att marginalexpansionen fortsätter. För helåret 2019 kommer förbättringstakten vara något långsammare än under de tidigare åren, främst på grund av två orsaker.

För det första är det sannolikt att de pågående nedskärningarna kommer att påverka vår produktion och lönsamhet fram till slutet av år 2019, trots att överenskommelser har uppnåtts i både Wetter och Vernouillet. Detta kommer att påverka vår omsättning och lönsamhet främst inom affärsområdet Industriutrustning, men också inom affärsområdet Service.

För det andra visade den globala makroekonomiska miljön tecken på försämring under andra kvartalet. Koncernens jämförbara ordertillväxt var cirka 7 procent på årsbasis under Q2, med affärsområdet Hamnlösningar som drivkraft. På industrisidan började emellertid svagare PMI:er och en fortsatt osäkerhet inom den globala ekonomin påverka kundernas investeringsvillighet, i synnerhet inom EMEA – och framför allt i Tyskland. Detta kommer att påverka så väl förhållandet mellan fasta och rörliga kostnader som försäljningsmix huvudsakligen inom affärsområdet Industriutrustning.

Inom Industriutrustning minskade det totala antalet externa order på årsbasis under Q2. Detta berodde i huvudsak på en lägre orderingång för komponenter globalt. Detta kommer att påverka vår försäljningsmix för de kommande kvartalen. Därutöver minskade order för standardkranar främst inom EMEA, där orderingången var särskilt låg i Tyskland. Orderingången för processkranar var dock fortsatt stark i Q2. Dessutom fortsatte en stabil ordertillväxt för standardkranar i Amerika.

Inom affärsområdet Service ökade avtalsbasens årsvärde under Q2 med närmare 5 procent på årsbasis i jämförbara valutakurser, ett bevis på ett framgångsrikt genomförande av vår strategi. Den sammansatta orderingången minskade på årsbasis då order för moderniseringsprojekt minskade i alla regioner, särskilt i EMEA. Orderingången exklusive moderniseringar ökade i både Amerika och APAC, men förblev oförändrad i EMEA. Vi förväntar oss att orderingången inom Service kommer att börja öka under Q3, men färre moderniseringsprojekt kommer att göra det utmanande att öka tillväxttakten inom order i jämförbara valutor från 2018. Omsättningstillväxten för helåret i jämförbara valutor väntas växa snabbare än förra året. Därutöver är den långsiktiga tillväxtmöjligheten inom Service till följd av förvärvet av MHPS oförändrad.

Inom affärsområdet Hamnlösningar är orderutsikterna fortsatt stabila, trots en tveksamhet i de kortsiktiga beslutsprocesserna hos några av våra kunder. Under Q2 var ökningen i orderingång inom Hamnlösningar över 30 procent på årsbasis tack vare god orderingång inom flera produktkategorier.

Vi är fortsatt engagerade i att nå målet efter integrationen på 11 procents justerade EBITA-marginal för koncernen. De makroekonomiska osäkerhetsfaktorerna kan ge oss motvind även de kommande kvartalen, vilket kan utgöra en utmaning i att nå målet redan 2020. Lönsamheten i både Service och Hamnlösningar har varit i linje med våra målsättningar, men vi ligger fortfarande efter i lönsamhetsmålsättningen inom Industriutrustning. Dessutom kommer en försvagad försäljningsmix, orsakad av en lägre relativ andel av komponenter, tynga på Industriutrustningens justerade EBITA marginal nästa år. Vi kommer att fortsätta driva effektivitetsförbättringar inom Industriutrustning och är fortsatt övertygade om att vi kan förbättra lönsamheten inom alla affärsområden.

INFORMATION FÖR ANALYTIKER OCH PRESS

En analytiker- och presskonferens hålls i Sali-kabinettet, Restaurang Savoy (adress Södra Esplanaden 14, Helsingfors) den 25 juli 2019 kl. 11.00 finsk tid. Halvårsrapporten presenteras av Konecranes VD och koncernchef Panu Routila och finansdirektör Teo Ottola.

Presskonferensen direktsänds via webcast med början kl. 11.00 på www.konecranes.com. Se börsmeddelande av den 11 juli 2019 för detaljerad konferensinbjudan.

NÄSTA RAPPORT
Konecranes Abp planerar att publicera en delårsrapport för januari–september den 24 oktober 2019.

KONECRANES ABP

Eero Tuulos
direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 omsatte koncernen 3,16 miljarder euro. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Allmän media