KONECRANES ABP LEVERERAR YTTERLIGARE ÅTTA RTG-KRANAR TILL BOLLORÉ GROUP I VÄSTAFRIKA

I juli 2013 fick Konecranes en order på åtta gummihjulsportalkranar (RTG, rubber tired gantry) från Bolloré Group. Kranarna ska levereras till containerterminaler som drivs av Bolloré Africa Logistics i Pointe Noire, Kongo och i Douala, Kamerun. Leveranserna sker under den andra halvåret 2014. Parterna har beslutat att inte avslöja beställningens värde.

"Vårt samarbete med Bolloré började 2007, när Bolloré köpte sin första RTG-kran till terminalen i Abidjan i Elfenbenskusten. Vi har levererat 35 RTG-kranar till Bolloré Groups containerterminaler i Västafrika, och vi är väldigt stolta över att få denna nya order som ökar antalet till 43", säger Antoine Bosquet, Konecranes försäljningsdirektör för hamnkranar, region IMEA. "Afrika är en växande marknad för Bolloré och Konecranes. Vi är glada över att få medverka i Bollorés tillväxt i Afrika."

RTG-kranarna kommer att vara utrustade med Konecranes nya prisbelönta förarhytt som erbjuder förbättrad ergonomi, sikt och säkerhet. De kommer också att innehålla avancerade Konecranes-teknologier t.ex. Autosteering funktionen som håller kranen på en förprogrammerad, rak rutt, samt Variable Speed Engine och Fuel Saver teknologierna. Alla dessa egenskaper hjälper till att förbättra driftssäkerheten och öka produktiviteten.

RTG-kranarnas containerpositioneringssystem kommer att vara kopplat till hamnens terminaloperativsystem, vilket säkrar korrekt container positionering i realtid och ett uppdaterat lager. RTG-kranarna utrustas också med teknologi för fjärruppkoppling, vilket möjliggör diagnostik på distans för underhållsändamål.

De hydraulikfria RTG-kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 40 ton. De kan stapla en över fem containrar högt och sju plus lastbilsfil brett.

Mer information:
Press:
Antoine Bosquet, försäljningsdirektör, hamnkranar
E-post: antoine.bosquet@konecranes.com eller telefon +358 20 427 2747

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller telefon +358 20 427 2050

Pressmeddelandet är tillgängligt på www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors (symbol: KCR1V).