• Konecranes Oyj/

Konecranes Abp:s styrelse har beslutat om kriteriet för värderingsperioden 2023 för de prestationsbaserade aktiebelöningsprogrammen 2021 och 2022

KONECRANES ABP BÖRSMEDDELANDE den 1 februari 2023 kl. 20.45 EET

Styrelsen för Konecranes Abp har beslutat att kriteriet för 2023 är det justerade resultatet per aktie (EPS). 2023 är den tredje värderingsperioden för det prestationsbaserade aktiebelöningsprogrammet 2021 och den andra värderingsperioden för det prestationsbaserade aktiebelöningsprogrammet 2022. Justeringarna till EPS omfattar definierade omstruktureringskostnader, transaktionskostnader relaterade till fusioner och förvärv samt övriga exceptionella poster. Styrelsen beslutade även om målsättningarna för värderingsperioden 2023.

De treåriga prestationsperioderna för både det prestationsbaserade aktiebelöningsprogrammet 2021 och det prestationsbaserade aktiebelöningsprogrammet 2022 inkluderar tre separata ettåriga värderingsperioder och separata målsättningar för varje år med samma viktning. Möjliga belöningar betalas ut endast efter den treåriga prestationsperioden ifall programmets villkor är uppfyllda. Införandet och de centrala villkoren för programmet 2021 publicerades i ett börsmeddelande den 3 februari 2021 och för programmet 2022 i ett börsmeddelande den 30 mars 2022.

KONECRANES ABP

Kiira Fröberg

Direktör, Investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION

Kiira Fröberg,

Direktör, Investerarrelationer,

tfn. +358 (0) 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2021 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har kring 16 500 anställda i cirka 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

DISTRIBUTION

Centrala medier