KONECRANES AGILON VANN QUALITY INNOVATION 2014 PRIS

Konecranes materialhanteringssystemet Agilon vann första pris i serien Stora företag i tävlingen The Quality Innovation Award of the Year. Tävlingen ordnas av Laatukeskus Excellence Finland. Agilon hämtar industriellt internet till materiallogistiken och erbjuder ett nytt och flexibelt sätt att hantera material- och informationsflöde.

Agilon introducerades år 2013 och är ett innovativt lager- och materialhanteringssystem som snabbt och automatiskt lagrar, plockar och fyller på artiklar som väger upp till 25 kg. Komponenterna flyttas med hjälp av en robot. Lagren hålls uppdaterade och de rätta komponenterna är på rätt ställen vid rätt tidpunkt, därmed förbättras produktiviteten och arbetstillfredsställelsen.

År 2014 vann Konecranes Agilon också priset “Red Dot Award: Product Design 2014” för systemets designkvalitet. Dessutom fick Agilon hedersomnämnande I Fennia Prize 2014 tävlingen för sin innovativa och ansvarsfulla design.

The Quality Innovation of the Year-tävlingen har ordnats sedan 2007. Den startade som en finsk nationell tävling, men har sedan dess vuxit till en internationell tävling som har som mål att öka antalet och nivån av innovationer. Tävlingen ordnas av Laatukeskus Excellence Finland, en ideell organisation som främst jobbar för förbättrad prestanda.

Vinnarnas certifikat undertecknas av Republikens President i Finland och är kraftfulla symboler om erkännande och synlighet.

Ytterligare information:
Press:
Tapani Tilus, Direktör, Agilon business
E-post: tapani.tilus@konecranes.com eller tfn +358 40 716 7181

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2013 omsatte koncernen 2 100 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).