Konecranes belönad som bästa finländska storföretag inom främjande av mångfald

Börsstiftelsen, en organisation som främjar värdepapperssparande och värdepappersmarknaden, belönade Konecranes som det bästa finländska Large Cap-börsbolaget när det gäller främjandet av mångfald. Mångfald och inkludering är grundpelare för Konecranes kultur och verksamhet, vilket stärker bolagets prestanda och organisation.

Konecranes berömdes för sina mångfaldsutbildningar för hela personalen, uppsatta mål, aktiviteter och processer. Konecranes har fäst särskild uppmärksamhet på nyckelteman som inkluderande rekrytering och ansvarighet.

“Mångfald och inkludering är centralt för vår kultur och framgång som bolag. Vi är tacksamma för priset och jag vill rikta ett stort tack till våra anställda som har gjort vår framgång till verklighet genom sitt deltagande och engagemang”, säger Konecranes tillfälliga VD Teo Ottola.

Konecranes har gjort mångfald och inkludering till en topprioritet, med ambitionen att omforma både bolaget och branschen. 2019 grundade bolaget positionen chef för mångfald och inkludering och påbörjade en flerårig vägkarta. Mångfald ger ett antal fördelar: det förbättrar innovation och prestanda, ger anställda jämlika möjligheter och genom att representera de samhällen Konecranes verkar i är bolaget närmare kunderna.

Framstegen följs upp genom ett antal nyckelindikatorer, däribland könsbalans och representation vad gäller nationaliteter och regioner. Utbildningar inom mångfald och inkludering är obligatoriska för hela bolaget med syftet att säkerställa allas engagemang.

“Jag är stolt för vår framgång. Inkludering är centralt för vår kultur och vi har gjort förbättringar gällande könsrepresentation. Mångfald främjas inom alla nivåer och sektorer i bolaget. Det finns mycket kvar att nå för både oss och branschen och vi är engagerade i att vara banbrytande i det arbetet”, säger Mara Zavagno, chef för mångfald och inkludering på Konecranes.

Mer information om Konecranes arbete för mångfald och inkludering återfinns i Hållbarhetsrapporten 2021 (på engelska).

Mer information:
Mara Zavagno, Chef för mångfald och inkludering, Konecranes
Epost: mara.zavagno@konecranes.com eller telefon: +491722030543

Mer information för media:
Niina Suhonen, Direktör, koncernkommunikation och marknadsföring
Epost: niina.suhonen@konecranes.com eller telefon: +358 40 843 9438

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2021 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har kring 16 600 anställda i cirka 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).