KONECRANES FÅR AUTOMATIONSPRISET 2015

Konecranes har vunnit Automationspriset 2015 som utdelas av Finlands Automationssällskap r.f. Priset erhölls för utvecklingen av ny, harmoniserad automationsarkitektur för lyftutrustning i eran av Industriellt Internet. Det belönade Konecranes-teamet bestod av följande personer: Tuomo Härkönen, Jari Tiittanen, Jari Pehkonen och Ville Saarela.

Den belönade automationsarkitekturen kan användas i ett stort utbud av lyftutrustning för olika kundbehov. Den gör att automationslösningarna kan massanpassas och minskar därmed projektspecifik utveckling av mjukvara och tid för testning. Arkitekturen är modulär, harmoniserad och möjliggör, förutom nya automationsegenskaper, ett urval fjärrtjänster. Innovationens funktionalitet baserar sig på bästa tillgängliga teknologi, vilket erbjuder ett stort utbud tillförlitliga egenskaper.

Den vinnande innovationen är ett utmärkt exempel på systematisk, modern användning av automation. Tack vare den standardiserade arkitekturen, är automationen, fjärrservicen och användargränssnittet skalbara och lämpar sig därmed för allt från små industrikranar till stora, krävande processkranar.

Detta är den trettonde gången som Finlands Automationssällskap ger ut Automationspriset. Priset delas ut till individer, team eller företag för enstående forsknings- och utvecklingsarbete inom automation.

Ytterligare information:
Press:
Tuomo Härkönen, Direktör, Produktutveckling
E-post: tuomo.harkonen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 4066

Mikael Wegmüller, Direktör, Marknadsföring och kommunikation
E-post: mikael.wegmuller@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2008

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 12 000 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).