Konecranes fick återbeställning från Port Houston

Under andra kvartalet 2017 fick Konecranes en beställning på nio RTG-kranar från Port Houston i Texas, USA. Detta är en uppföljande beställning, de första Konecranes RTG-kranarna till Port Houston levererades år 2003. De nyligen beställda kranarna kommer att levereras till Port Houston Bayport Container Terminal under den tidiga hösten 2018.

Port Houston erbjuder arbetsplatser och ekonomisk välfärd för den lokala och statliga ekonomin. Det är den största hamnen längs gulfkusten, den största hamnen i Texas och den enda hamnen i Houston. Port Houston strävar efter att bli Amerikas knutpunkt för nästa generation.

Köpet av de nya RTG-kranarna kommer att stödja den efterfrågetopp som Port Houston får på grund av nästa generations containerfartyg. De nya kranarna är en del av det moderniseringsprojekt på 1,4 miljarder US-dollar som försiggår vid hamnens containerterminaler.

”Vi har haft ett mycket bra partnerskap med Port Houston i över 15 år”, säger Jussi Suhonen, försäljningsdirektör, Hamnlösningar, region Americas, Konecranes. ”Denna viktiga beställning visar på det partnerskap och värderingar vi delar.”

De beställda RTG-kranarna har en lyftkapacitet på 50 ton och kan stapla en över fem containrar högt och sex plus lastbilsfil brett. De kommer att utrustas med Konecranes system för aktiv lastkontroll, som eliminerar containersvaj och effektiviserar lasthanteringen. Kranarna kommer också att utrustas med säkerhets- och miljöegenskaper såsom antikollisionssystem, miljövänliga LED-lampor och dieselgeneratorer enligt de senaste EPA-kraven.

Mer information:
Tuomas Saastamoinen, direktör, Hamlösningar, Konecranes
E-post: tuomas.saastamoinen@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2662

Detta pressmeddelande finns tillgänglig på vår webbsida www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 uppgick koncernens (jämförbart kombinerat bolag) omsättning till 3 278 MEUR. Koncernen har 16 800 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).