KONECRANES FICK RED DOT AWARD– EN AV DE MEST INTERNATIONELLT ERKÄNDA DESIGNUTMÄRKELSERNA

Konecranes har fått designutmärkelsen ”red dot award: product design 2013”. Utmärkelsen gavs för designkvaliteten av Konecranes elektriska kättingtelferserie som lanserades år 2012. Kättingtelferserien säljs under flera varumärken. Red dot är en internationell designutmärkelse som skapats av Design Zentrum Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Priset, ”red dot”, har etablerat sig som en av de mest eftersökta märkena för utmärkt design.

Den vinnande produktseriens varumärkes- och teknologiplattform baserar sig på Konecranes strategi om direkta och indirekta distributionskanaler enligt vilken produkterna säljs både direkt till slutkunder och till självständiga krantillverkare. Produktserien baserar sig också på omfattande designforskning och användarerfarenhet.

“Vi är mycket hedrade och stolta över att ha fått detta pris för vår senaste innovativa design. Design och innovation är Konecranes fokusområden”, säger Johannes Tarkiainen, Konecranes chef för industriell design. “Forskningen för den här produktserien startade redan år 2008 och den har starkt fokuserat på ergonomi och användargränssnittet. Därför har användarna varit involverade under hela designprocessen.”

Red dot utmärkelsen har getts ut sedan 1955. I år deltog 4 662 tävlingsbidrag i 19 olika kategorier från 54 länder. Endast de bästa designarbetena lyckades väcka juryns entusiasm, på detta sätt fick Konecranes kättingtelferserie red dot utmärkelsen för framgångsrikt designarbete.

Prof. Dr. Peter Zec, initiativtagare och VD för red dot, har konstaterat att stark designkompetens och ekonomisk framgång nyförtiden går hand i hand: “Vinnarna av ‘red dot award: product design 2013’ är förkämpar för en högt utvecklad designkultur och -industri. Idag är det allt svårare att urskilja väldesignade produkter. Ofta kommer de speciella egenskaperna fram i detaljerna. De produkter som dock klarar den kritiska, internationella red dot juryns prov kommer inte att försvinna i mängden utan kommer att kunna avvärja global konkurrens.”

Den tekniska plattformen för Konecranes nya kättingtelferserie är modulär och skalbar, enligt marknadens behov och verksamhetsmål. Plattformen inkluderar identiteter för varumärket Konecranes och dess fristående varumärken Verlinde, SWF, R&M och STAHL CraneSystems.

Den nya kättingtelferserien är konstruerad för en längre livscykel i en krävande industrimiljö. Skalet av aluminium gör produkten robust och det kan lätt öppnas för underhållsarbeten. Dessutom skapar produktens nya material och färger ett konsistent yttre för produktserien per varumärke.

Ytterligare information:
Mikael Wegmüller, Direktör, Markndasföring och kommunikation
E-post: mikael.wegmuller@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2008

Johannes Tarkiainen, Chef för industriell design
E-post: Johannes.tarkiainen@konecranes.com eller tfn +358 427 2128

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 12 100 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).