KONECRANES FICK REKORDSTOR BESTÄLLNING PÅ CONTAINERHANTERINGSUTRUSTNING FRÅN INDONESISK TERMINALOPERATÖR

Konecranes har idag undertecknat ett avtal om leveransen av containerhanteringsutrustning till den statsägda terminaloperatören PT Pelabuhan Indonesia III (Persero), (“Pelindo III”) i Indonesien. I beställningen ingår 10 hamnkranar (Ship-To-Shore, STS), 20 automatiserade staplingskranar (Automated Stacking Cranes, ASC) och 5 grensletruckar. Leveranserna sker under 2014 och 2016. Beställningens exakta värde offentliggörs inte, men är över 100 MEUR.

Den indonesiska staten har introducerat ett landsomfattande frakttransportprogram för att förbättra transporten av gods genom landets vidsträckta farleder. Som en del av detta program kommer Pelindo III att bygga en ny terminal, Lamong Bay Terminal, i Surabaya, Östra Java. Terminalen beräknas öppnas år 2014.

“För våra kunder är det kompromisslösa kravet ett säkert och oavbrutet containerflöde i terminalen. På samma sätt är förutsebara driftskostnader för oss”, säger Herr Prasetyadi, Projectchef, Pelindo III. “När man tar detta i beaktande, känner vi oss säkra på vårt samarbete med Konecranes. Vårt mål är att bygga upp en framgångsrik verksamhet i Indonesien och på andra ställen i Sydostasien.”

Indonesien är en strategiskt viktig marknad för Konecranes, som fungerat i landet under 15 år. Landet och dess marknad är stora och växter snabbt. Konecranes är med sina produkter och tjänster redo att delta i Indonesiens mål till att t.o.m. år 2025 vara en global topp tio ekonomi.

“Vi är stolta över att vara den första som levererar en automatiserad containergård till Indonesien,” säger Tuomas Saastamoinen, Direktör, försäljning och marknadsföring, Konecranes. “Den här rekordstora beställningen är resultatet av Konecranes starka engagemang att öka kundernas produktivitet genom avancerad automation, bekräftad teknologi och lokalt stöd.”

“Indonesien är världens största skärgård med snabbtväxande regionala ekonomier, därför är dess hamnar avgörande för den internationella, regionala och inhemska handeln,” säger Philippe Richard, Konecranes Landschef i Indonesien. “Med vår ledande teknologi för hamnlösningar och ett strategiskt mål att öka vår närvaro i området, är vi mycket glada över den här beställningen.”

Konecranes indonesiska huvudkontor är i Jakarta och filialer finns i Makkasar, Surabaya, Batam, Pekanbaru, Medan och Balikpapan. Konecranes erbjuder service till nästan 300 indonesiska kunder inom olika kundsegment såsom t.ex. papper, stål, gruvor och hamnar. Konecranes produktutbud omfattar i området också olika storlekars industrikranar och lyfttruckar.

Den här nya beställningen av containerhanteringsutrustning inkluderar det senaste inom kranteknologi och erbjuder kunden högsta möjliga produktivitet.

Ytterligare information:
Tuomas Saastamoinen, Direktör, försäljning och marknadsföring, Konecranes
E-post: tuomas.saastamoinen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2662

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, investerarrelationer, Konecranes
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 12 100 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).