Konecranes har stängt syndikeringen av fusionsfinansieringen

KONECRANES ABP PRESSMEDDELANDE 28 januari 2021 kl. 09.00

Konecranes har stängt syndikeringen av fusionsfinansieringen

Konecranes har stängt syndikeringen av en Term Loan-facilitet på 465 miljoner euro. Term Loan-faciliteten kommer att användas för att finansiera färdigställandet av sammanslagningen av Konecranes och Cargotec.

Syndikeringen lanserades den 30 november 2020 och antalet åtaganden som har tagits emot från banker under syndikeringen har lett till en signifikant överteckning.

Nordea Bank Abp leder syndikeringsprocessen som Mandated Lead Arranger, Bookrunner and Exclusive Underwriter av faciliteten.

BNP Paribas, Danske Bank, OP Corporate Bank Plc och SEB ansluter till faciliteten som Mandated Lead Arrangers. Citi, Commerzbank Aktiengesellschaft, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, DBS Bank Ltd., London Branch, Deutsche Bank AG, Handelsbanken, Helaba, ING Belgium S.A./N.V., Santander, Standard Chartered och Swedbank AB (publ) ansluter som Lead Arrangers.

KONECRANES ABP

Kiira Fröberg,
Direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Tomi Hintikka, Group Treasurer, tel. +358 (0) 20 427 2042, e-post: tomi.hintikka@konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2019 omsatte koncernen 3,33 miljarder euro. Med MHE-Demag sysselsätter koncernen cirka 17 000 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Stora medier