• Konecranes Oyj/

Konecranes inleder samarbetsförhandlingar om permitteringar i Finland på grund av coronaviruspandemin (COVID-19)

Konecranes har idag kallat finländska personalrepresentanter till samarbetsförhandlingar om permitteringar på grund av de effekter som coronaviruspandemin har på verksamheten. Hela Konecranes personal i Finland, som består av cirka 2 000 anställda, omfattas av förhandlingarna.

Flera länder har tagit i bruk omfattande begränsningar av människors och företags dagliga verksamhet på grund av coronaviruspandemin (COVID-19).  Som en följd av detta begränsar flera av Konecranes kunder tillträdet till sina verksamhetsplatser, vilket påverkar Konecranes möjligheter att slutföra installationer av ny utrustning och att utföra viss serviceverksamhet. Därutöver påverkas Konecranes egna produktionsverksamheter av de signifikanta och tilltagande åtgärderna som tas för att bekämpa pandemin. På grund av detta reviderade Konecranes den 26 mars sina utsikter för efterfrågan och drog tillbaka sin finansiella styrning för helåret 2020.

Genom samarbetsförhandlingarna i Finland utforskar Konecranes alla möjliga tillfälliga åtgärder för att anpassa kostnaderna till den osäkra globala affärsmiljön. I detta skede kan bolaget inte bedöma hur permitteringsåtgärderna slutligen utformas, men permitteringarna kan bli högst 90 dagar långa. I tillägg till åtgärderna i Finland har Konecranes redan varit aktiv i att göra kostnadsbesparingar globalt i alla sina verksamheter.

Konecranes har fullt fokus på att säkerställa sina anställdas hälsa och säkerhet samt på att betjäna sina kunder globalt. Vissa av bolagets kunder har en kritisk roll i att säkra ett oavbrutet flöde av mat, medicinisk utrustning och andra varor som är nödvändiga i en kris. Mer information om bolagets svar på COVID-19 kan tas del av här.

Mer information:
Niina Suhonen, Direktör, koncernkommunikation
E-post: niina.suhonen@konecranes.com eller telefon +358 40 843 9438

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2019 omsatte koncernen 3,33 miljarder euro. Medräknat MHE-Demag, har koncernen cirka 18 000 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).