• Konecranes Oyj/

Konecranes kommenterar sin strategi och nästa steg efter inställandet av den planerade fusionen och avbokar sin bolagsstämma den 30 mars 2022

KONECRANES ABP BÖRSMEDDELANDE 29 mars 2022 kl. 10.03

Såsom tillkännagavs tidigare i dag har den planerade fusionen mellan Konecranes och Cargotec gemensamt ställts in av bägge bolagens styrelser. Konecranes kommer nu att självständigt fokusera på utvecklingen av sin verksamhet och sin potential till värdeskapande.

Konecranes är ett världsledande bolag av lyftverksamheter och erbjuder produktivitets- och säkerhetshöjande hållbara lyftlösningar samt service för lyftutrustning av alla märken. Konecranes siktar på ett sömlöst och integrerat materialflöde som sträcker sig utöver kranar och hamnutrustning med uppföljning i realtid. Konecranes tillhandahåller avancerade tjänster med ett kompletterande mjukvaruutbud för att säkerställa en optimerad verksamhet för sina kunder.

Konecranes fortsätter att utnyttja de globala megatrenderna, digitalisering, produktivitet och hållbarhet samt sina kärnkompetenser för att uppnå långsiktig lönsam tillväxt. Koncernens nuvarande långsiktiga målsättning för lönsamhetsmarginalen är en justerad EBITA-marginal på 11 procent. Konecranes har gett finansiell styrning för helåret 2022 och förväntar sig att såväl omsättningen som den justerade EBITA-marginalen förbättras från året innan. År 2021 var Konecranes EBITA-marginal 9,8 procent.

“Konecranes har stor potential till framtida tillväxt och värdeskapande samt en lovande framtid tack vare sin starka marknadsposition, ledande teknik, unika serviceutbud och talangfulla anställda. De senaste åren och genom pandemin har Konecranes gjort ett utmärkt jobb i att förbättra sitt kundutbud, sin verksamhet och sin lönsamhet. Konecranes kommer att fortsätta utforska nya affärskoncept och lönsam tillväxtpotential i inom materialhantering. Konecranes styrelse har påbörjat processen att hitta en ny VD för bolaget”, säger Konecranes styrelseordförande Christoph Vitzthum.

“Vi har upprätthållit en utmärkt prestanda trots osäkerheten som orsakats av pandemin och fusionsplaneringen. Detta påvisar våra anställdas starka åtagande. Nu riktar vi vårt fokus och vår energi på att utveckla Konecranes och dess verksamhet. Vi har mycket att åstadkomma. Precis som förr är vi fortsättningsvis engagerade för utmärkt verksamhet, kontinuerlig förbättring och hållbarhet. Vi kommer att fortsätta på vår framgångsrika bana”, säger Teo Ottola, tillförordnad vd och finansdirektör för Konecranes.

Affärsområdenas strategier

Service är Konecranes tillväxtmaskin, som erbjuder branschledande service för alla typer och märken av industriell lyftutrustning. Affärsområdet förbättrar säkerheten, produktiviteten och hållbarheten i kundernas verksamheter. Konecranes har ett unikt serviceutbud som utnyttjar den cirkulära ekonomin genom att förlänga utrustningarnas livscykel, vilket stöds av ett digitalt ekosystem. Konecranes har en lång historia av att förbättra lönsamheten inom Service och den fortsatta ambitionen är ytterligare förbättring.

Inom Industriutrustning kommer Konecranes att fortsätta förstärka sin position som en global ledare inom lyftutrustning. Stödet till kunder att övergå från självständig manuell utrustning till smart, uppkopplad och automatiserad utrustning samt hållbara materialflödeslösningar överlag fortgår även. Konecranes erbjuder ett brett sortiment av lyft- och materialhanteringslösningar samt utrustning till ett antal branscher. De senaste åren har Konecranes fokuserat på att förbättra lönsamheten inom Industriutrustning. Detta arbete kommer fortgå.

Inom Hamnlösningar är de långsiktiga utsikterna för containerhantering överlag fortsatt goda, med ett fokus på elektrifiering, automation och digitalisering av hamnar och terminaler. Kunderna automatiserar verksamheter och söker förbättringar inom produktivitet, säkerhet och ekoeffektivitet. Konecranes erbjuder ett brett sortiment av produktivitetshöjande containerhanteringsutrustning, lösningar och relaterade tjänster som stöder hållbarhet i industrin.

Hållbarhet som central prioritet

Hållbarhet är en styrka och prioritet för Konecranes. Tidigare detta år offentliggjorde Konecranes sina nya vetenskapsbaserade klimatmål som är i linje med Parisavtalets ambition att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C. Konecranes har åtagit sig att minska utsläppen från sin egen verksamhet med 50 procent till 2030. Konecranes har även åtagit sig att minska utsläppen i sin värdekedja med 50 procent till 2030, vilket omfattar användningen av sålda produkter och inköp relaterade till stål. Konecranes har också åtagit sig att följa FN:s Global Compact-principer för företagens hållbarhet.

Konecranes ledningsgrupp

Konecranes ledningsgrupp är fortsatt oförändrad och består av:

Teo Ottola, tillförordnad VD från och finansdirektör
Fabio Fiorino, direktör, affärsområdet Service
Carolin Paulus, direktör, affärsområdet Industriutrustning
Mika Mahlberg, direktör, affärsområdet Hamnlösningar
Juha Pankakoski, direktör, teknologi
Anneli Karkovirta, HR-direktör
Sirpa Poitsalo, direktör, lagärenden
Topi Tiitola, direktör, integration och projektledning

Konecranes styrelse har påbörjat processen att hitta en ny VD.

Kapitalmarknadsdag

Konecranes planerar ordna en kapitalmarknadsdag under hösten 2022. Det exakta datumet meddelas senare.

Avbokning av bolagsstämman

På grund av inställandet av den planerade fusionen med Cargotec avbokar Konecranes sin bolagsstämma som planerats för den 30 mars 2022. Konecranes kommer att kalla till bolagsstämma vid en senare tidpunkt.

Videomöte för analytiker, investerare och media

Konecranes kommer ordna ett videomöte för analytiker, investerare och media idag klockan 11:00 EEST. Konecranes styrelseordförande Christoph Vitzthum och tillförordnad vd och finansdirektör Teo Ottola kommer att tala på evenemanget och är tillgängliga för frågor. Evenemanget ordnas på engelska. Videomötet kan följas och frågor ställas genom denna länk https://konecranes.videosync.fi/2022-03-29-webcast eller genom att ringa ett av följande telefonnummer:

Land Telefonnummer
Finland +358981710310
Sverige +46 856642651
Tyskland +49 6913803430
Frankrike +33 170750711
Storbritannien +44 3333000804
USA +1 6319131422

Lösenordet för deltagare är 96855502#

KONECRANES ABP

YTTERLIGARE INFORMATION

Kiira Fröberg,
Direktör, investerarrelationer,
tfn +358 (0) 20 427 2050

Niina Suhonen
Direktör, koncernkommunikation och marknadsföring
tfn. +358 (0) 40 843 9438

VIKTIGT MEDDELANDE

Informationen i detta meddelande innehåller framtidsinriktade uttalanden, som är information om Konecranes nuvarande förväntningar och prognoser beträffande sin finansiella situation, verksamhetsresultat, planer, mål, framtida prestationer och affärsverksamhet. Dessa uttalanden kan inkludera, utan begränsning, eventuella uttalanden som föregås av, följs av eller innefattar ord som ”mål”, ”tror”, ”förväntar sig”, ”siktar mot”, ”avser”, ”kan komma att”, ”förutser”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”prognostiserar”, ”kommer att”, ”kan ha”, ”sannolikt”, ”bör”, ”skulle”, ”skulle kunna” och andra ord och termer av liknande innebörd eller negationen därav. Sådana framtidsinriktade uttalanden innefattar kända och okända risker, osäkerheter och andra viktiga faktorer utom Konecranes kontroll som skulle kunna förorsaka att Konecranes verkliga resultat eller prestationer blir väsentligt annorlunda än det förväntade resultatet eller prestationerna som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden. Sådana framtidsinriktade uttalanden baseras på ett flertal antaganden angående Konecranes nuvarande och framtida affärsstrategier och miljön i vilken det kommer verka i framtiden.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2021 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har cirka 16 600 anställda i 50 länder.  Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).

DISTRIBUTION
Allmän media