Konecranes lanserar ny traverskran för lyftbehov på tillväxtmarknaderna

Konecranes introducerar idag en ny traverskran i Pune, Indien. Den nya kranen, CXT® UNO, har utvecklats för att erbjuda små och mellanstora kunder på tillväxtmarknaderna tillgång till Konecranes beprövade teknologi och kommer att utvidga Konecranes produktutbud på dessa marknader. CXT UNO-kranen är främst lämpad för företag inom tillverknings- och byggnadsindustrin och inom logistik.

CXT UNO-kranen baserar sig på Konecranes existerande CXT-telfer som för med sig många industriledande fördelar. CXT UNO-kranen är Konecranes andra produkt som lanseras i år för tillväxtmarkanderna: den första var BOXHUNTER-kranen, en innovativ ny RTG-kran för hamnar och terminaler.

CXT UNO-kranen kombinerar ett antal starka egenskaper som baserar sig på enklare komponenter och tekniska lösningar jämfört med existerande CXT-produkter. Den enkla konstruktionen och reservdelar som är lätt tillgängliga gör att CXT UNO-kranen är lätt att underhålla.

“CXT UNO-kranen är viktig för oss eftersom den utökar vårt produktutbud till en segment där vi inte funnits förut”, säger Jukka Paasonen, Konecranes Direktör för affärslinjen Industrikransprodukter. “CXT UNO-kranen erbjuder kunderna inom denna kategori tillgång till Konecranes kvalitet och tillförlitlighet i vad vi anser är ett mycket attraktivt och konkurrenskraftigt paket överlag.”

En ny produkt som baserar sig på beprövade lösningar

CXT UNO-kranen har en lyftkapacitet på upp till 10 ton och kan lyfta upp till 9 meter högt. Kranen har en kompakt enkelbalks konstruktion med tvåhastighets lyft och åkrörelse, fast monterat manöverdon på telfern och flexibelt kablage på bärlina. Kranens spännvidd kan vara upp till 20 meter.

CXT UNO-kranens konstruktion baserar sig på information insamlad från kunder och prioriterar framför allt kvalitet, tillförlitlighet i både kontinuerlig och sporadisk användning, samt lätt underhåll.

CXT UNO-kranen presenteras först i Indien, en marknad med stor potential för industrikranar och var Konecranes har byggt upp sin närvaro under de senaste åren. Efter lanseringen i Indien, kommer kranen inom den närmaste framtiden att lanseras i andra länder.

Tack vare en enkel och standardiserad design kommer leveranstiden för CXT UNO-kranen att vara mycket konkurrenskraftig.

Ytterligare information:
Press:
Jukka Paasonen, Direktör, Industrikransprodukter, Konecranes
E-post: jukka.paasonen@konecranes.com eller tfn +358 40 733 9559

Investerare och analytiker
Miikka Kinnunen, Direktör, Investerarelationer, Konecranes
E-post: Miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Mera information om Konecranes CXT UNO finns på följande länk http://www.konecranes.com/cxtuno. Pressmeddelandet med laddningsbara bilder finns också på vår webbsida www.konecranes.com.

Bildtext:
Med högklassiga komponenter och enkel, robust design erbjuder Konecranes nya CXT® UNO samma kvalitet som andra Konecranes-kranar, men i ett mera kompakt paket. Den öppnar också upp ett helt nytt kundsegment på tillväxtmarknader för Konecranes.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2013 omsatte koncernen 2 100 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).