Konecranes levererar en ny Goliath-portalkran till Meyer Turku:s skeppsvarv i Åbo, Finland

Konecranes kommer att leverera en ny 1 200 tons Goliath-portalkran till Meyer Turku Oy. Konecranes levererar kranens design, precisionskomponenter, elinstallationer och automationssystem, samt strukturella komponenter, medan Meyer Turku kommer att tillverka kranens huvudbalk. Den nya kranen kommer att tas i bruk i maj 2018. Beställningen omfattar också en modernisering av Åbovarvets nuvarande portalkran på 600 ton, samt service och underhållsdelar.

Åbovarvets VD Jan Meyer anser att investeringen på över 35 MEUR är ett bra exempel på smart och nära finskt samarbete och tillägger:

”Det första viktiga steget i vårt investeringsprogram för Åbovarvet blir nu konkret. Den nya kranen möjliggör ett nytt industriellt produktionssätt och kommer att öka kapaciteten. Kranen är en bra fortsättning på vårt samarbete med Konecranes, vilket inleddes redan på 1970-talet när de byggde vår gamla 600 tons kran. Det att vi bygger en del av kranen själva, gör det också lättare för oss att jämna ut arbetsbelastningen i varvet.”

“Den här beställningen är väldigt viktig för den finska industrin”, säger Konecranes VD Panu Routila. “För det första är det fint att se att Goliath-kranen vi levererade för 40 år sedan moderniseras och får en längre livslängd. Vi ser också framemot att leverera en helt ny, high-tech och faktiskt Nordens största portalkran till varvet. Tillsammans kommer de två kranarna att hjälpa Åbovarvet att höja produktionskapaciteten.”

Den nya portalkranen med en lyftkapacitet på 1 200 ton kommer tillsammans med den gamla kranen på 600 ton att tredubbla skeppsvarvets dagliga lyftkapacitet och kommer att möjliggöra tillverkning och lyft av större och mera utrustade skeppsblock.

Den nya Goliath-portalkranen kommer att utrustas med Konecranes TRUCONNECT® Fjärrövervakning, tack vare vilket Konecranes kan erbjuda expertis och hjälp i att minska oplanerade driftsstopp, även i de tuffaste förhållanden.

Ytterligare information:
Tapani Mylly
Communications manager
tapani.mylly@meyerturku.fi
Mobiltelefon: +358-50-560 2464
Tel: +358 (0)10 670 6206
www.meyerturku.fi

Jussi Rautiainen
General Manager, STS and shipyard cranes, Konecranes
Jussi.rautiainen@konecranes.com
Mobiltelefon +358 40 761 4224

Meyer Turku Oy employs 1,500 persons and specializes in building highly complex, innovative and environmentally friendly cruise ships, car-passenger ferries and special vessels. Together with two sister shipyards in Germany, Meyer Werft in Papenburg and Neptun Werft in Rostock, Meyer Turku is one of the world’s leading cruise ship builders. The successful shipbuilding tradition in Turku has been continuing since 1737. The company is currently building cruise ships for TUI Cruises and a fast ferry for Tallink. The company will also build two cruise ships for Costa Crociere.
The design and construction of the ships are supported by the subsidiaries of Meyer Turku: Piikkio Works Oy, which is a Cabin Factory in Piikkiö, Shipbuilding Completion Oy, which provides turnkey solutions to public spaces in ships, and ENG´nD Oy, which is an engineering company offering services for shipbuilding and offshore.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2015 omsatte koncernen 2 126 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).