Konecranes meddelar om ändringar i ledningsgruppen

Konecranes meddelar om ändringar i ledningsgruppen

Konecranes utsåg idag Carolin Paulus till direktör för affärsområdet Industriutrustning från och med 1 mars 2020. Hon kommer att rapportera till Konecranes VD och koncernchef Rob Smith och ingå i Konecranes ledningsgrupp.

Paulus, 51, är för närvarande direktör för Global Parts & Service Procurement. I februari kommer hon att ta emot sitt nya uppdrag från Mikko Uhari, 62, som har lett affärsområdet Industriutrustning sedan 2016. Detta i linje med Konecranes planeringsprocesser för efterträdanden och pensioneringar. Uhari tar på sig projektansvaret att leda integrationen av MHE-Demag fram till sin pensionering. I sin nya roll kommer Mikko Uhari att rapportera till finansdirektör Teo Ottola.

”Carolin har med sig utomordentliga erfarenheter för rollen och en utmärkt förståelse för dynamiken som driver affärsområdet Industriutrustning. Jag ser fram mot att arbeta med henne i den kontinuerliga transformationen av verksamheten”, säger Rob Smith.

”Mikko har arbetat 37 år i företaget och har bidragit till Konecranes framgångar. Jag vill också tacka honom för det utmärkta arbete han gjort för att integrera Demag och Konecranes och på ett personligt plan för de råd och insikter han har gett mig om vår bransch och Konecranes verksamhet i allmänhet. Hans nya roll i integrationen av det nyligen förvärvade MHE-Demag blir avgörande för nästa kapitel i affärsområdet Industriutrustning”, säger Smith.

Carolin Paulus har 32 års erfarenhet i vår industri, varav 16 år i högre chefsställning. Hon har arbetat i en mängd olika roller både inom affärsområdena Industriutrustning och Service. Hon kommer att ha sin bas i Wetter, Tyskland.

Från och med 1 mars 2020 kommer Konecranes ledningsgrupp att bestå av:

Rob Smith, VD och koncernchef
Teo Ottola Finansdirektör, vice VD
Fabio Fiorino, direktör, affärsområdet Service
Carolin Paulus, direktör, affärsområdet Industriutrustning
Mika Mahlberg, direktör, affärsområdet Hamnlösningar
Juha Pankakoski, direktör, Teknologi
Minna Aila, direktör, marknadsföring och samhällskontakter, fram till 15 mars 2020
Timo Leskinen, HR Direktör
Sirpa Poitsalo, direktör, lagärenden

Mer information för investerare och analytiker:
Eero Tuulos, direktör, investerarrelationer, Konecranes
e-post: eero.tuulos@konecranes.com eller telefon: +358204272050

Pressmeddelandet är tillgängligt på vår webbplats konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2019 omsatte koncernen 3,33 miljarder euro. Medräknat MHE-Demag, har koncernen cirka 18 000 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).