Konecranes och Valtteri Bottas tillkännager globalt marknadsföringssamarbete

Det globala marknadsföringssamarbetet kommer att synas i olika medier och på olika evenemang. Konecranes logotyp kommer även att finnas på Valtteri Bottas tävlingsoverall.

Konecranes, en världsledande koncern av lyftverksamheter, och Grand prix-vinnaren Valtteri Bottas meddelade i dag om sitt internationella marknadsföringssamarbete. Konecranes är Bottas officiella samarbetspartner enligt ett avtal som gäller fram till mars 2018.

Marknadsföringssammarbetet offentliggjordes på Konecranes årliga konferens för ledningen i Madrid. Verkställande direktören Panu Routila talade om de mål och värden som stöder samarbetet.

”Valtteri har alla förutsättningar att bli en stor mästare. Vi är entusiastiska över samarbetet eftersom vi tror att det kommer att gagna båda parter”, sade Routila. ”Trots att vi bara är i början på innevarande säsong, har Valtteri i sitt nya stall redan uppnått utmärkta resultat. Det gör samarbetet desto mer spännande.”

”Ute i världen är Konecranes känt som en teknologiledare i synnerhet inom områden som utgör kärnan för lyftverksamhet: växellådor, motor och styrsystem”, fortsätter Routila. ”Om man kombinerar detta med nya tjänster som Konecranes TRUCONNECT® fjärrövervakning, kan man dra upp starka paralleller mellan vår affärsverksamhet och motorsporten, där prestationsförmågan också är beroende av innovativ teknologi, utmärkt teamwork och ihärdig fokus.”

Under de kommande månaderna kommer Konecranes nuvarande och potentiella kunder att stöta på detta samarbete bland annat på nätet, i sociala medier, videor, utomhusreklam och evenemang. Konecranes kommer även att synas på Valtteri Bottas personliga webbsida, i hans konton i sociala medier, samt på tävlingsoverallen.

Bottas gästade evenemanget i Madrid färsk från GP-tävlingen i Barcelona och berättade om sina tankar om samarbetet med Konecranes.

”Jag är mycket nöjd över att få samarbeta med Konecranes, eftersom företagets bakgrund och värden motsvarar mina egna”, sade han. ”Vi är stolta över våra finska rötter även om vi arbetar globalt på alla håll i världen. Det handlar om senaste teknik och specialbyggd utrustning, där världens bästa ingenjörskunskap förenas med teamwork. Och om viljan att vara bäst på det man gör – utan att glömma sin bakgrund.”

Ville Ahtiainen, agent för Bottas personliga marknadsföringssamarbeten, berättar om de gemensamma fördelarna som avtalet ger upphov till och den ömsesidiga respekten. ”De bästa och lukrativa marknadsföringssamarbetena är sådana där parterna faktiskt tror på varandra och ser på världen på samma sätt”, sade han. ”I detta avseende matchar Konecranes och Valtteri varandra perfekt.”

Man kan följa samarbetet mellan Konecranes och Valtteri Bottas på adressen powermeetscontrol.com samt på sociala medier under hashtaggen #powermeetscontrol.

Ytterligare information:

Mikael Wegmüller, Direktör, Marknadsföring och kommunikation, Konecranes
Tfn: +358 40 776 2314
E-post: mikael.wegmuller@konecranes.com

Ville Ahtiainen, Valtteri Bottas agent
Tfn: +358 40 552 3046
E-post: ville@valtteribottas.com

Kort om Konecranes

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 uppgick koncernens (jämförbart kombinerat bolag) omsättning till 3 278 MEUR. Koncernen har 17 000 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).