Konecranes tar hem beställning på två ytterligare mobila hamnkranar från ZHD Stevedores i Nederländerna

I juli 2020 beställde ZHD Stevedores (ZHD) två ekoeffektiva Konecranes Gottwald Model 6 mobila hamnkranar till sin verksamhet i Nederländerna, en till Dordrecht och en till Moerdijk. Kranarna kommer att levereras i februari och driftsättas före slutet av mars. De kommer att hantera torr bulk, stålband, styckegods och containrar.

ZHD Stevedores grundades 1968 och är ett privatägt och självständigt stuveriföretag med över 50 års erfarenhet av stuvning. ZHD är verksamt i det så kallade Rotterdam-Rijnmond-området där företaget driver terminaler (inklusive öppna och täckta lager) i hamnarna Dordrecht och Moerdijk. ZHD erbjuder även flytande stuveritjänster i Rotterdams hamn.

I dag hanterar detta familjeföretag i fjärde generationen last från fartyg av alla storlekar. För att också i fortsättningen kunna vara framgångsrikt i en av de största hamnregionerna i världen förnyar ZHD regelbundet sin utrustning för att förbättra såväl tekniken som konkurrenskraften. ZHD använder redan flera Konecranes Gottwald mobila hamnkranar. Den här investeringen gjordes för att förbättra tjänsterna till kunderna samt för att ännu bättre svara på framtida miljökrav.

”För exakt 20 år sedan beställde vi vår första mobila Gottwald-hamnkran – en HMK 300 EG”, säger Alain Bornet, VD på ZHD Stevedores. ”Kranen har tjänat oss väl, men nu är det dags att ersätta den. Vi har redan två Model 6-kranar, en som är placerad på en självdrivande ponton och som har byggts och konstruerats som en unik 50 tons flytande kran som kallas för ”Ahoy 50”. Vi tror att en investering i två ytterligare kranar är det rätta steget för vår växande verksamhet. Kranarna har visat sig vara tåliga, högpresterande och de har verkligen hjälpt oss att bygga ut verksamheten. Därför kändes det naturligt att förlita oss på Konecranes när vi utökar kapaciteten.”

De två nya Konecranes Gottwald Model 6 mobila hamnkranarna är gripkranar av typen G HMK 6407 B med fyra linor för hantering av torr bulk. De har en maximal lyftkapacitet på 100 ton och lämpar sig för hantering av stålband, styckegods och containrar. Båda kranarna förbereds för användning på en ponton, en modifiering som ger den mångsidighet som behövs när man har flera terminaler och multimodal verksamhet. Dessutom har de olika stödbaser som gör att kranen kan placeras och användas i smala utrymmen.

Båda kranarna har Konecranes avancerade drivteknik för mobila hamnkranar som uppfyller EU:s Stage V-utsläppsstandarder. Dessutom är kranarna förberedda för anslutning till en extern strömkälla, vilket ger ZHD maximal flexibilitet vad beträffar energikälla och användningsplatser.

Kranarna är också utrustade med Konecranes nyaste digitala tjänster som webbrapportering och dubbelriktad fjärranslutning. Genom dessa kan ZHD dela krandata, vilket används  till att förbättra prestandan och underlätta underhållsarbete.

”Vi har haft ett mycket nära samarbete för att nå bästa möjliga verksamhetsmässiga flexibilitet . Resultatet är imponerande. Denna gemensamma insats är ett bevis på vår starka kundrelation med ZHD”, säger Alexandros Stogianidis, försäljningschef Benelux på Konecranes Hamnlösningar. ”De använder vår utrustning för att förbättra sin produktivitet och ekoeffektivitet samt för att få mer flexibilitet i sin stuveriverksamhet. Vi ser fram emot deras framtida framgångar när vi fortsätter att arbeta tillsammans.”

Med den här affären har ZHD och Konecranes ytterligare befäst sitt samarbete i framtiden och de har därmed en stark tilltro till att de kommer att ytterligare optimera sina ömsesidiga tjänster.

Alexandros Stogianidis, försäljningschef Benelux, Konecranes Hamnlösningar
E-post: alexandros.stogianidis@konecranes.com eller telefon: +32 3 546 4508

Pressmeddelandet är tillgängligt på webbplatsen konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2019 omsatte koncernen 3,33 miljarder euro. Medräknat MHE-Demag, har koncernen cirka 17 300 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).