• Konecranes Oyj/

Konecranes tog hem en kranorder på 46 miljoner dollar med option för ytterligare sex kranar till marinen i USA

Konecranes har tagit hem ett kontrakt för leverans av en portalkran på 175 ton till Puget Sound Naval Shipyard i delstaten Washington. Beställningen på 46 miljoner dollar gjordes i december och har en option för ytterligare sex portalkranar till amerikanska marinen de följande sju åren. Om allt genomförs är kontraktet värt cirka 330 miljoner dollar.

Kranen har Konecranes skräddarsydda utformning med unika egenskaper som möjliggör användning på både raka och böjda spårsektioner av olika storlek vid marinbasen. Portalkranen är planerad för att minimera hjulbelastningen vid maximal kapacitet inom hela den operativa räckvidden med Konecranes unika system för dynamisk stabilisering.

Kranen är skräddarsydd för den planlösningen som traditionellt används för den amerikanska marinens varv, men kranen kan även användas globalt på andra marinvarv med liknande utformning.

"Kontraktet är ett bevis på vilka resultat vi uppnått tidigare liksom på vår förmåga att möta kundernas behov i de mest krävande situationerna. Kontraktet understryker vilken tillit kunder som marinen i USA har till Konecranes som leverantör av denna unika produkt", säger Steven Waisanen, vicedirektör för Industriutrustning vid Konecranes.

Puget Sound Naval Shipyard grundades 1891 som en sjöförsvarsinrättning och tillhandahåller idag långsiktigt underhåll med full service och inaktivering/återvinning för ytfartyg och ubåtar med sina sex torrdockor och tillhörande pirer. Varvet är marinens största kustinrättning i regionen Pacific Northwest och en av delstaten Washingtons största industrianläggningar.

Steven Waisanen, vicedirektör, affärsområdet Industriutrustning

e-post: steve.waisanen@konecranes.com

Mer information för investerare och analytiker
Eero Tuulos, direktör, investerarrelationer, Konecranes
e-post:
eero.tuulos@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 omsatte koncernen 3,16 miljarder euro. Koncernen har 16 100 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).