KONECRANES UTNÄMNER TIMO LESKINEN TILL HR DIREKTÖR

KONECRANES ABP  BÖRSMEDDELANDE  24.4.2013 KL. 10:00

Timo Leskinen har utnämnts till HR Direktör (Senior Vice President, Human Resources) för Konecranes Abp. Han kommer att ansvara för Konecranes personalfrågor (inklusive kompetensutveckling och administration) och företagsansvar (hälsa, säkerhet och miljö).

Timo Leskinen kommer att vara medlem i Konecranes ledningsgrupp och rapportera till Pekka Lundmark, verkställande direktör och koncernchef. Han börjar i sin nya tjänst den 1 augusti 2013.

Timo Leskinen har sedan 2009 arbetat på Fiskars Oyj Abp som Direktör, personaladministration. Tidigare har Leskinen besuttit flera olika ledarpositioner inom HR och företagsledning inom Nokia Oyj. Han har också erfarenhet av personaladministrationskonsultering. Timo Leskinen är född 1970 och psykologi magister.

”Timo Leskinen har en stark erfarenhet av globala HR-metoder, kompetensutveckling och ledning av aktiviteter inom change management”, säger Pekka Lundmark. ”Han har också erfarenhet av företagsledning, vilket är ovanligt bland HR proffs. Därför är han mycket väl lämpad att utveckla Konecranes kunnande till en ny ambitionsnivå.”

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Analytiker och investerare:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, Konecranes Abp, tel. +358 20 427 2050

Press:
Mikael Wegmüller, direktör, marknadsföring och kommunikation, Konecranes Abp, tel. +358 20 427 2008

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 12 100 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsinki (symbol: KCR1V).

DISTRIBUTION
Allmän media