Konecranes utökar sin verksamhet i Saudiarabien

Konecranes köpte i juni 2011 100 procent av den saudiarabiska krantillverkaren Saudi Cranes & Steel Works Factory Company Limited (“Saudi Cranes”). Saudi Cranes har sitt huvudkontor i Al Jubail Industrial City och cirka 100 anställda. Saudi Cranes planerar, tillverkar och säljer industrikranar. Bolaget har fram till nu tillverkat Konecranes kranar på licens. Saudi Cranes omsättning var år 2010 cirka 17 MEUR. Företagsköpets värde offentliggörs inte.

Saudi Cranes har ett väldigt gott rykte i Saudiarabien. Kunderna finns huvudsakligen inom olje-, gas- och petrokemisk industri, stålverk, järnväg, verkstäder, kraftverk och andra processindustrier på hela den Arabiska halvön.

Som ett resultat av den starka tillväxten under senaste år, utökades Saudi Cranes fabrik i slutet av 2008 i enlighet med Konecranes specifikationer. Nu är anläggningen välutrustad att betjäna Saudi Cranes kunder.

“Tack vare köpet av Saudi Cranes stärker Konecranes sin position på den viktiga saudiarabiska marknaden, var tillväxten inom de viktigaste industrierna är märkbar”, säger Pierre Boyer, direktör, Konecranes. “Till dags dato har tusentals traverskranar sålts i Kungariket Saudiarabien. Dessa utgör en utmärkt bas för etableringen och utvecklingen av tjänster på den saudiarabiska marknaden.”

Saudi Cranes tidigare ägare är schejk Saad Al Issa. Bolagets nuvarande ledning fortsätter i företaget.

Saudi Cranes & Steel Works Factory Company Limited konsolideras i Konecranes siffror från och med juni 2011.

Ytterligare information:
Pierre Boyer, direktör, Västeuropa, Mellanöstern och Afrika
E-post: pierre.boyer@konecranes.com eller tfn +358 20 427 3312

Analytiker och investerare:
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande finns också på vår webbsida www.konecranes.com.

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. År 2010 omsatte koncernen 1 546 miljoner euro. Koncernen har 10 000 anställda på 578 orter i 46 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors (symbol: KCR1V).