• Konecranes Oyj/

Konecranes vinner beställning på 16 kranar till metallskrotåtervinnings- och stålproduktionsföretag i Arkansas, USA

En Konecranes skänkkran.

Konecranes kommer att leverera 16 kranar till Hybar, ett miljömässigt hållbart metallskrotåtervinnings- och stålproduktionsföretag i USA. Dessa kranar, inklusive skänk-, chargerings-, valsverks- och fraktkranar, kommer att vara avgörande i Hybars produktion av armeringsjärn. Ordern bokades i september 2023 och leveranserna planeras till 2024 och början av 2025.

Hybars första fabrik byggs för närvarande för att producera ett komplett sortiment av armeringsjärn med hög avkastning för stora industriprojekt. När den väl är i drift förväntar sig Hybar att utsläppen av växthusgaser kommer att vara de lägsta bland alla nordamerikanska stålproducenter, och sannolikt de lägsta bland världens ståltillverkare. Dessutom kommer den att anslutas direkt till ett intilliggande solpanelsfält för att utnyttja förnybar energi. Konecranes kommer att leverera ett brett utbud av tunga kranar för detta nyskapande initiativ. Kranarna är konstruerade för att klara utmanande förhållanden, inklusive höga temperaturer och damm.

Kranarna erbjuder unika egenskaper och tekniken är skräddarsydd för Hybars specifika behov. Exempelvis är två fraktkranar utrustade med specialmagneter för effektiv hantering av upprullade spolar med armeringsjärn och långa platta buntar. Dessutom är två skänk-/chargeringskranar utrustade med förarhytter utformade för optimal sikt, vilket säkerställer säker och exakt hantering av smält metall.

–Konecranes förstår komplexiteten i att förflytta stål. De delar även vårt engagemang för effektiv verksamhet, miljöledarskap och framför allt säkerhet, säger Hybars finansdirektör Ari Levy.

– Hybars engagemang för att minska koldioxidutsläppen stämmer mycket väl överens med vårt tillvägagångssätt gällande hållbarhet. Därför passar denna beställning högkvalitativa stålverkskranar till stöd för Hybars finansiella och miljömässiga initiativ perfekt för bägge företag, säger Juergen Gieske, säljchef för processkranar, AME, Konecranes.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.

Klicka här för en kort översikt av Konecranes verksamhet (på engelska).

Mer information:
Tanja Wilson, kommunikationschef, Industriutrustning och service
E-post:
tanja.wilson@konecranes.com eller telefon: +971 56 4141878

Konecranes Media Desk
media@konecranes.com

Detta pressmeddelande finns på Konecranes.com.

Konecranes är en global ledare inom materialhanteringslösningar, med ett brett kundregister från flera branscher. Vi sätter konsekvent riktmärket inom branschen, från dagliga förbättringar till avgörande genombrott, genom vår vetskap om att det alltid finns ett säkrare, mer produktivt och mer hållbart sätt. Därför har Konecranes, med sina cirka 16 500 anställda i över 50 länder, förtroendet att varje dag lyfta, hantera och flytta det som världen behöver. År 2022 omsatte koncernen 3,4 miljarder euro. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).