Konecranes vinner beställning på flera Konecranes Noell-sprintertruckar

Koreanska HDS Hyundai Development Company har beställt 28 Konecranes Noell-sprintertruckar till Busan New Port 2-4 i Busan, Korea. Sprintertruckarna kommer att levereras som en del av hamnens utbyggnadsprojekt 2-4. Ordern bokades i augusti 2020.

”HDC Hyundai Development Company är känt för att utveckla containerterminaler och vi är stolta över att ha fått motta denna uppföljande beställning då Busan New Port fortsätter expandera”, säger Peter Kania, försäljningschef för grensletruckar på Konecranes Port Cranes. ”Vi levererade sprintertruckar som en del av Busan New Ports tidigare tillväxtfas. Denna ytterligare order är ett tecken på tilliten till och förtroendet för de här maskinernas prestanda och tillförlitlighet. Sprintertruckerna används till att flytta containrar horisontellt från kajen till de automatiserade staplingskranarna på containergården. ”, tillägger Kania. När de sprintertruckar som nu beställts har levererats och driftsatts, kommer Busan New Port att ha 64 Konecranes Noell-sprintertruckar i sin maskinpark.

De beställda sprintertruckarna är människostyrda dieselelektriska maskiner som staplar containrar 1 över 1 högt och transporterar dem snabbt från kajen till containergården. Sprintertruckarna kommer att levereras i tre delar: den första i slutet av 2021 och den sista i juli 2022. Alla maskiner utrustas med Stage IV-dieselmotorer.  I enlighet med kundens begäran kommer de att ha åtta hjul för att minska trycket mot marken. Konecranes Noell-sprintertruckarna har sex hjul som standard.

Alla de här Konecranes Noell-sprintertruckarna kommer att ha inbygg automationsberedskap. Det här sätter Busan New Port på Konecranes väg mot hamnautomation, där containerterminaler förbättrar produktiviteten och säkerheten i hanterbara steg. Vägen mot hamnautomation gäller containerhanteringsutrustningar av alla fabrikat. Fullständig automation kan vara det slutliga målet men det behöver inte vara det. Viktigast är flexibiliteten.

Peter Kania, försäljningschef för grensletruckar, Konecranes Port Cranes
E-post: peter.kania@konecranes.com eller telefon: +499312053216

Mer information för investerare och analytiker
Kiira Fröberg, direktör för investerarrelationer, Konecranes.
E-post: kiira.froberg@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Pressmeddelandet är tillgängligt på vår webbplats konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2019 omsatte koncernen 3,33 miljarder euro. Medräknat MHE-Demag, har koncernen cirka 17 300 anställda i 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors (symbol: KCR).