• Konecranes Oyj/

Terminal i norra Italien beställer en Generation 6 Konecranes Gottwald mobilhamnkran för att öka produktiviteten och ekoeffektiviteten

TDG, Terminal Del Golfo, som ingår i Tarros Group, har beställt en ekoeffektiv Generation 6 Konecranes Gottwald mobilhamnkran till sin verksamhet i La Spezia, nordvästra Italien. Kranen representerar den senaste tekniken i mobila hamnkranar. Den förses med extern strömförsörjning som sänker driftskostnaderna, samtidigt som den ger minskade utsläpp och tystare drift. Beställningen bokades i juli 2022 och kranen ska levereras första kvartalet 2023.

Den nya Generation 6-kranen ökar kapaciteten och flexibiliteten vid terminalen. Kranen kan hantera containrar, styckegods och tungt projektgods, medan den externa strömförsörjningen förbättrar den operativa prestandan och minskar de lokala koldioxidutsläppen. När kranen inte är inkopplad använder den hybriddrift. Denna består av en EU Stage V-dieselmotor kopplad till ultrakondensatorer som fylls på genom sänknings- och bromsenergi.

Kranen ska användas vid Terminal del Golfo (TDG), en multifunktionell containerterminal i La Spezia. TDG drivs av Tarros Group, en hamnoperatör med ett nätverk av depåer och terminaler i hela Medelhavsregionen.

"Vi är glada över att använda den senaste ekoeffektiva tekniken för mobila hamnkranar till stöd för vårt utbyggnadsprojekt vid terminalen i La Spezia. Vi övertygades av den kombination av produktivitet, flexibilitet och ekoeffektivitet som Generation 6 erbjuder", säger Andrea Natale, terminalchef på TDG.

Kranen är TDG:s första mobila Generation 6-hamnkran. Beslutet att köpa kranen fick stöd av Konecranes MHC Product Advisor, ett virtuellt verktyg som hjälper operatörer att hitta rätt mobil hamnkran. Kranen har en rad smarta funktioner, bland annat automatisk smörjning som minskar underhållsarbetet, en nödstege på tornets vägg för ökad säkerhet samt digitala tjänster som gör driften smidigare, i linje med den italienska planen National Industry 4.0, en statlig strategi som uppmuntrar industriell innovation.

"Den här beställningen understryker styrkorna i Generation 6-kranen, däribland hög produktivitet, tillförlitlighet och ekoeffektivitet.  Vi är stolta över att stöda TDG i utbyggnaden av deras terminal", säger Gino Gherri, Regional Sales Manager, Hamnlösningar, Konecranes.

Beställningen är del av Ecolifting, Konecranes ständiga arbete med att minska kundernas koldioxidavtryck. Vi kommer att fortsätta göra mera av mindre genom bland annat miljöoptimerad dieseldrift, hybridvarianter och fullt eldrivna modeller.

Konecranes starka fokus på kunder och åtagande för affärstillväxt samt kontinuerlig förbättring gör bolaget till en ledare inom lyftindustrin. Detta understöds av investeringar i digitalisering och teknik samt av vårt arbete för effektivare materialflöden genom lösningar som stöder en koldioxidsnål ekonomi och främjar cirkularitet och säkerhet.

Mer information:

Gino Gherri, Regional Sales Manager, Hamnlösningar, Konecranes

E-post: gino.gherri@konecranes.com eller telefon: +39 052 258 8272

Mer information för investerare och analytiker

Kiira Fröberg, direktör,investerarrelationer, Konecranes

E-post: kiira.froberg@konecranes.com eller telefon: +358 20 427 2050

Pressmeddelandet är tillgängligt på vår webbplats konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2021 omsatte koncernen 3,2 miljarder euro. Koncernen har kring 16 600 anställda i cirka 50 länder. Konecranes aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).