Dynamisk design och tydligt ljud i fokus med Konftel

I takt med att allt fler kommer tillbaka till kontoret under de kommande månaderna vill Konftel betona hur viktigt det är med tilltalande estetik och kristallklart ljud oavsett var man kommunicerar – från huddle rooms och styrelserum till hemmakontoret.

Konftel skapade den första konferenstelefonen på 1980-talet. Samtidigt som stilarna har växlat framstår den drivkraft som både form och funktionalitet ger som viktigare än någonsin, inspirerat av konsumentdrivna tekniktrender, säger Torbjörn Karlsson, Product Manager på Konftel.

"En produkts utseende och stil är enormt viktigt för användaren. Bra design är en del av vårt DNA."

Estetisk attraktion

Han betonar: "Efterfrågan på stil och estetik har sina rötter i konsumentmarknaden, men människor vill ha den upplevelsen både på arbetsplatsen och hemma.

"Självklart är det funktionalitet och kvalitet som är utgångspunkten för varje produkt, men för oss kommer designen inte i andra hand. Genom hela tillblivelseprocessen från idé till innovation och tillverkning går designens betydelse som en röd tråd."För oss handlar det alltid om kombinationen av banbrytande teknisk prestanda och lågmäld elegans. Båda får lika stort fokus. Det är enkelt: våra produkter måste vara både vackra och funktionella."

Konftels flera Red Dot Award-belönade enheter vittnar om slående visuell attraktion och användbarhet. Den senaste innovationen – högtalartelefonen Konftel 70 – fick internt kodnamnet Stingray på grund av dess slående smäckra linjer. Företagets hyllade OmniSound-teknik, som ingår i alla deras koldioxidneutrala enheter, spelar en annan avgörande roll – matchat av den dynamiska designen.

Känslomässig påverkan

"När vi designar tar vi alltid hänsyn till i vilka miljöer våra produkter kommer att finnas och vilken känslomässig påverkan de har på användaren", säger Karlsson.

"Organisationer gör betydande investeringar i högkvalitativa, toppdesignade nya kontorsutrymmen, för att ta höjd för den nya hybridmodellen med distansarbete och videokonferenser efter pandemin."Vi menar att det är oerhört viktigt att våra produkter ser bra ut i dessa nya, fräscha och moderna miljöer, så att de kompletterar rummet och bidrar till att skapa den rätta stämningen. Våra produkter gör ett statement. De säger att det här är en organisation som värdesätter kvalitet och förfining. Det hjälper till att sända budskapet till de anställda att de är uppskattade.
 "Det är inte längre bara chefer som deltar i videokonferenser. Idag har alla konferenssamtal och använder konferensutrustning.

När nu videokonferenser fortsätter att omdefiniera hur världen gör affärer förlitar man sig allt mer på högkvalitativt ljud – på många sätt till och med viktigare än perfekt bildkvalitet.

Karlsson understryker: "Medan kameror kan sättas på och stängas av är ett videosamtal ingenting utan bra ljud, utan det kan mötet inte fortsätta. Och det innebär att kvaliteten verkligen är betydelsefull. Mobilitet, tydligt ljud, reducering av bakgrundsljud – alla dessa faktorer har stor påverkan på den övergripande samtalskvaliteten, oavsett om det gäller röst eller video."

Han tillägger: "I början använde de flesta bara den utrustning de erbjöds. Nu vill de ha valmöjligheter. De vill ha högkvalitativt ljud och video i alla onlinemöten de deltar i. Vi kan hantera video som blir oskarp genom att bara stänga av kameran. Men utan ljud fungerar ingenting. Sättet att kommunicera har under de 18 senaste månaderna genomgått en genomgripande förändring på grund av pandemin. Samtalsmiljöerna är nu mycket varierande.

Insiktsfulla krav

"Användarna är mycket mer nogräknade och kommer även fortsättningsvis att vara det. De är också mycket mer medvetna om vilka alternativ och skillnader som finns.

"De som har bäst ljud och bild i ett samtal sticker ut. Deras bidrag till samtalet uppmärksammas som ett resultat av hur de låter. Det är så vi gör bäst intryck nuförtiden. Naturligtvis är ljudkvaliteten och videokvaliteten av yttersta vikt, men ett betydande mervärde kommer också från att utrustningen är vacker."

Stilen är också en del av mixen, konstaterar Karlsson. "Våra designers uppmuntras att vara fria och uttrycka sina idéer. De inser att deras bidrag till produkternas framgång är enormt. I dagens föränderliga och krävande värld måste produkterna se lika bra ut som de presterar."

För kontakt:
Stefan Eriksson, CMO +46 (0)90-70 64 78, Stefan.eriksson@konftel.com

Konftel är ledande inom produkter för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Vi vet att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en mer hållbar värld. Vi är Climate Neutral-certifierade och kan därför erbjuda kunder att köpa utrustning för videokonferenser, med ett bibehållet gott klimatsamvete. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com.

Enastående ljud och slående design är lika viktigt som perfekt bildprestanda för Konftel – den banbrytande tillverkaren av konferensutrustning. Konftels flera Red Dot Award-belönade enheter vittnar om slående visuell attraktion och användbarhet.

Torbjörn Karlsson, Product Manager på Konftel