Konftel 800 prisas med Red Dot Design Award

Konftel, en globalt ledande tillverkare av konferenstelefoner och videomötesutrustning, får tillsammans med Struktur Design en Red Dot Award i kategorin Product Design 2019, för den nya konferenstelefon Konftel 800.

– Red Dot Awards är en av världens mest prestigefyllda utmärkelser inom industridesign, så vi är förstås väldigt stolta över att vår nya konferenstelefon är en vinnare, säger Peter Renkel, vd på Konftel.

Konftel 800 hade världspremiär tidigare i år och börjar säljas under tredje kvartalet 2019. Den nya konferenstelefonen klarar alla former av distansmöte, oavsett om de sker i molnet, i kundplacerade system eller i blandmiljöer. Det är en hybrid-konferenstelefon (SIP/USB/Bluetooth), som möter behoven i den snabba migreringen till VoIP-plattformar och samtidigt svarar mot tillväxten i huddle room-segmentet där USB är den primära anslutningsformen.

Imponerad jury

Red Dot juryn var imponerad av såväl användarvänligheten som den fysiska designen. Så här lyder juryns motivering: ”Designen av konferenstelefonen Konftel 800 utmärker sig för sin tydliga tillämpning av former och intuitiv användbarhet.”

Red Dot-juryn konstaterar även att kombinationen av rena linjer och en tygklädd topp ger Konftel 800 ett utseende som både kommunicerar en familjär känsla och effektivitet.

– Konftel 800 är designad med ett tydligt användarperspektiv i kombination med ett uppdaterad uttryck som visar Konftels omsorg om användarupplevelsen, säger Johan Gustafsson på designbyrån Struktur Design, som har hjälpt Konftel med de flesta av bolagets produkter ända sedan 1995.

– Telefonen ska signalera att den är redo att användas direkt, men också klara av att bara finnas där i rummet. Designen ska vara enkel att identifiera som Konftel och som i alla bolagets produkter ha en stark förankring i omgivningen. Den tygklädda toppen tillsammans med de tydliga linjerna kommunicerar värme och professionalism. Målet med Konftel 800 är inte bara att uppfylla användarens förväntningar utan att överträffa dem.

Beamforming-teknik

I Konftel 800 finns en helt ny teknisk plattform med tre digitala mikrofoner som tar hjälp av beamforming-teknik och algoritmer för att förbättra ljudet. Och även ljudet har imponerat stort på Red Dot Award-juryn, som beskriver det så här: ”Tack vare den innovativa OmniSound-tekniken återger telefonen talet på ett väldigt naturligt sätt. Tre Konftel 800 kan också kopplas ihop i en daisy-chain och klarar då att täcka även riktigt stora konferensrum.”

– Det här priset är verkligen ett resultat av brett samarbete. Vårt tekniska team har arbetat hårt med att skapa ljud i världsklass samtidigt som vårt eget designteam utvecklat det intuitiva användargränssnittet till pekskärmen, parallellt med att Struktur Design mejslat fram den vackra formen, säger Peter Renkel, vd på Konftel.

Konftel 800 kan hanteras både via den inbyggda pekskärmen eller via appen Konftel Unite, vilket också juryn har tagit fasta på, de skriver: ”Enheten är enkel att hantera via pekskärmen i färg med tydliga ikoner samt volym och mute-knappar eller via en mobilapp.”

Andra gången

– Det är faktiskt andra gången vi på Konftel får en Red Dot Award, vår högtalartelefon Konftel Ego vann priset år 2016. Det är kanske vårt skandinaviska arv som lyser igenom, men vi lägger stor vikt vid designen och vi vet att våra kunder älskar just det med våra produkter. Det är kanske inte så konstigt då våra telefoner ofta står framför deras ögon hela dagarna, avslutar Peter Renkel, vd på Konftel.

Den nu Red Dot-belönade Konftel 800 visas upp för hela branschen på den stora mässan InfoComm i Orlando, USA, den 12-14 juni i monter #3787. På samtliga mässor Konftel 800 har deltagit på har den rönt väldigt stort intresse, inte minst i USA där en av Konftels andra produkter, Konftel 300Wx, är den klart mest sålda trådlösa konferenstelefonen på marknaden. Global försäljning av Konftel 800 inleds under tredje kvartalet i år.

Stefan Eriksson
Marketing and Communictions Manager
stefan.eriksson@konftel.com

Konftel är ledande inom produkter för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Av erfarenhet vet vi att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en bättre miljö. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com.

Konftel får tillsammans med Struktur Design en Red Dot Award i kategorin Product Design 2019, för den nya konferenstelefon Konftel 800 som hade världspremiär tidigare i år och börjar säljas under tredje kvartalet 2019.

Designen av konferenstelefonen Konftel 800 utmärker sig för sin tydliga tillämpning av former och intuitiv användbarhet. Rena linjer och en tygklädd topp ger Konftel 800 ett utseende som både kommunicerar en familjär känsla och effektivitet. Enheten är enkel att hantera via pekskärmen i färg med tydliga ikoner samt volym och mute-knappar eller via en mobilapp.
Juryn i Red Dot Awards