Konftel ger ut bok för att fira 30 händelserika år

Från en källare i Umeå till den globala scenen

Det skandinaviska kommunikations- och samarbetsföretaget Konftel har en hektisk höst. 30-årsjubileum, genombrott på den asiatiska marknaden, stark tillväxt och lansering av videolösningar i produktutbudet. Till det ska läggas bokutgivning och utmärkelsen Customer Value Leadership 2018.

– Den senaste tiden har verkligen alla växlar hamnat rätt för oss, säger CEO Peter Renkel. Och att dessa framgångar kommer just nu när vi firar vårt 30-årsjubileum, ja bättre present kan man väl inte få!

En källare i Umeå

Allt började 1988 i en källare i Umeå, långt upp i norra Skandinavien. Peter Renkel och hans kompis John-Erik Eriksson fick uppdraget att bygga en konferenstelefon till en bank i staden. Det blev startskottet för en avancerad ljudteknik med ekosläckning, senare utvecklad till det patenterade OmniSound® som är ryggraden i Konftels alla produkter.

Både Peter och John-Erik finns kvar i företaget. Renkel som CEO, och Eriksson som ljuddesigner i dagens betydligt större utvecklingsavdelning.

– Drömmen 1988 var att komma upp från källaren. Men att vi skulle stå här i dag som en global spelare med ett brett produktutbud för både stora och små företag… Nej, så långt vågade vi inte drömma, säger Peter Renkel och skrattar. Allt har vuxit fram successivt genom hårt arbete och i samarbete med många duktiga personer.

Ger ut bok

I boken ”The Sound of a Company – Konftel 30 Years” får läsaren spännande och oväntade inblickar i Konftels resa, både uppförsbackar och succéer. Allt från de första åren i källaren, via en hetsig tid på börsen under IT-bubblan, till dagens verksamhet som fortfarande drivs från Umeå. Numera är Konftel en av de ledande globala aktörerna inom produkter för samarbetslösningar.

Samtidigt som företaget firar sitt jubileum i oktober, noterar man stark ekonomisk tillväxt och får rapporter om ett kraftfullt genombrott på den asiatiska marknaden. I höst ger man sig dessutom ut på obanad mark för Konftel, som alltid haft ljudet som prio ett. Företaget lägger till video till sitt breda utbud av konferenstelefoner för effektiva distansmöten.

A face to the voice

– Ljudet är fortfarande mycket viktig, faktiskt avgörande, eller som vi brukar säga: bilden kan vara ”good enough”, men ljudet måste vara kristallklart, påpekar Peter Renkel. Med detta sagt, har teknikutvecklingen på bild- och videosidan kommit så lång nu att vi kan ta fram lättanvända, mycket bra och prisvärda kameror som ger ytterligare en dimension till mötet. Just att det är lättanvänt är viktigt för oss. Trasselfritt och med hög kvalitet, det är det som gäller för oss.

Den välkända och mångåriga ljudexperten Konftel lanserar sina nya produkter med en blinkning både till sig själv och marknaden: ”Get a face to the voice”.

Och som grädde på moset under den händelserika hösten tilldelades företaget nyligen Customer Value Leadership Award 2018. Utmärkelsen delas ut av ansedda amerikanska analysbolaget Frost & Sullivan. Priset ingår i kategorin Best Practices Awards, och det Frost & Sullivan uppmärksammar är Konftels stora fokus på användarnyttan. Läs mer om priset här >>

Konftel är ledande inom kringutrustning för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Av erfarenhet vet vi att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en bättre miljö. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår patentskyddade ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com.

Drömmen 1988 var att komma upp från källaren. Men att vi skulle stå här i dag som en global spelare med ett brett produktutbud för både stora och små företag… Nej, så långt vågade vi inte drömma.
Peter Renkel, CEO på Konftel AB