Konftel vill se förändring när världsledarna samlas för klimattoppmötet

I en tid som präglas av flexibelt arbete med hög efterfrågan på konferens- och samarbetsutrustning är det lika viktigt att skydda planeten som att koppla samman världen, säger CMO Stefan Eriksson.

"Vi var först i branschen för samarbetsprodukter att erhålla den officiella Climate Neutral-certifieringen – vilken har förlängts för andra året i rad.

Han fortsätter: “För oss räcker det helt enkelt inte med att tillhandahålla innovativ teknik, utrustning och support som hjälper människor att kommunicera effektivare utan att behöva resa. Vi måste också se till att vara uppmärksamma på vårt eget koldioxidavtryck på ett sätt som uppmuntrar andra att göra likadant.

Minska vid källan

“Till de grundläggande fördelarna med distansmöten hör en positiv miljöpåverkan och den teknik vi producerar samspelar med vår klimatneutrala filosofi. Fler videokonferenser medför färre bil-, tåg- och flygresor, mindre överfulla kontor liksom minskad energiförbrukning. De två strategierna samverkar. Genom att välja Konftel kan användarna konferera med gott klimatsamvete redan från det första mötet.”

Climate Neutral Certified-statusen innebär att alla utsläpp av växthusgaser har kompenserats för alla aspekter av verksamheten, från tillverkning och produktförpackning till transporter. Konftel fortsätter dessutom att minska påverkan vid källan.

Investeringar i koldioxidkrediter används för att stödja reglerade och certifierade projekt över hela världen, till exempel skogsvård i Kambodja, ren elektricitet i Indonesien, minskning av skadliga metanutsläpp i USA samt distribution av rena vedspisar i Mali.

Eriksson avslutar: Dagens hybridarbetstrender har utlöst en explosiv försäljning av konferensutrustning. Men genom att handla från Konftel säkerställer våra kunder att de inte bidrar till övergripande påverkan på planeten. Och samtidigt som världsledarna samlas i Glasgow för att åstadkomma en global omställning kan vi alla bidra i stort som i smått.”

Mer om Konftels åtagande för klimatneutralitet hittar du här och även via den officiella Climate Neutral-webbplatsen här.

Övrig information

COP26, FN:s klimatkonferens hålls i Glasgow från 31 oktober till 12 november.

För kontakt:
Stefan Eriksson, CMO +46 (0)90-70 64 78, Stefan.eriksson@konftel.com

Konftel är ledande inom produkter för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Vi vet att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en mer hållbar värld. Vi är Climate Neutral-certifierade och kan därför erbjuda kunder att köpa utrustning för videokonferenser, med ett bibehållet gott klimatsamvete. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com.

Konftel uppmanar hela kommunikationssektorn att följa i dess spår och ta den gröna vägen mot framgång – efter att ha möjliggjort konferenser utan dåligt miljösamvete för sina kunder. När FN:s klimatkonferens COP26 nu pågår i Glasgow kommer en uppmaning från Konftel – den första tillverkaren i sitt slag som uppnått Climate Neutral-certifiering.

Konftels CMO Stefan Eriksson