Konftel visar nästa steg i videomöten och konferensljud på ISE- och ITExpo-mässorna

Sverigebaserade Konftel, en globalt ledande tillverkare av produkter för effektiva distansmöten, förhandsvisar några av årets produktnyheter på ISE 2020 i Amsterdam och ITExpo i Fort Lauderdale. Videoportföljen breddas med allt i ett-lösningen Konftel CC200, en konferenskamera med inbyggd videokodek och stöd för populära samarbetsappar som Teams, Zoom och Webex. Den nya högtalartelefonen Konftel 70 kommer att ta en naturlig plats i videopaket för små och medelstora mötesrum.

Det sker en snabb omställning i företagskulturen globalt som innebär fler möten men med färre deltagare, där regeln är att minst en person behöver delta på distans. Därför bygger företag och andra organisationer så kallade Huddle Rooms i en rasande takt. För att möta användarnas förväntningar behöver de här många små mötesrummen utrustas för smidiga videokonferenser. Det är ett marknadssegment som beräknas växa med 38 procent årligen till och med 2023 *.

– Vi upplever det här suget i marknaden starkt när det gäller våra USB-anslutna video-kit för mötesrum av alla storlekar, som vi introducerade under hösten 2018. Nästa steg blir nu att adressera den stora kundgrupp som efterfrågar allt i ett-lösningar för videomöten, där man inte är beroende av användarens laptop eller en rums-PC, säger Tommy Edlund, Global Sales Director på Konftel.

Marknaden för dedikerade videokonferensenheter förväntas vara mer än dubbelt så stor som marknaden för USB-ansluta konferenskameror år 2023, trots att den senare kategorin har den snabbaste tillväxttakten.

Ger stor valfrihet

Konftel CC200 är den första modellen i tillverkarens nya produktkategori Collaboration Cameras. Det är en allt i ett-enhet för videokonferenser, som stödjer SIP och H.323 och därmed fungerar tillsammans med alla standardbaserade videosystem, utrustningar och videokonferenstjänster. Samtidigt kan den användas direkt mot populära samarbetsverktyg som Teams, Zoom och Webex tack vare den öppna miljön för Android-appar.

– Det tar bara några minuter att installera en Konftel CC200 och det behövs inga kabeldragningar i rummet. Sedan kan användarna räkna med skarp video och stabilt ljud varje gång, eftersom den här dedikerade videokonferensenheten inte är beroende av kvaliteten på en PC att fungera som videoplattform. Enkelheten kommer inspirera de anställda att använda video i sina distansmöten, istället för enbart ljud, säger Torbjörn Karlsson, Product Manager på Konftel.

Kort om tekniken i Konftel CC200:

• Kamera med 4K-sensor och en videoupplösning på 1080p@30.
  • Två kanaler för kamera och innehållsdelning samtidigt.
  • 102 graders kameravinkel och 5x digital zoom.
  • Fyra inbyggda mikrofoner och aktiv ljudoptimering genom Konftels OmniSound-funktioner.
  • Användargränssnitt: fjärrkontroll, pekskärm, bluetooth-anslutet tangentbord/mus, webbgränssnitt och mobilappen Konftel Unite.

Snyggt ljud i videomötet

Med högtalartelefonen Konftel 70 kompletterar tillverkaren sin portfölj av USB- och bluetooth-produkter. Den kommer med en enkelhet, prestanda och design som gör att den står ut från konkurrenterna.

– Vi ser Konftel 70 först och främst som en viktig komponent i videopaketlösningar, tillsammans med våra konferenskameror och Konftel OCC-hubben. Man ska inte behöva kompromissa med ljudkvaliteten och ljudprestandan i videomötet bara för att högtalartelefonen är USB-ansluten. Alltför många mötesrum är utrustade med för små och undermåliga ljudpuckar, det ska vi råda bot på, säger Torbjörn Karlsson, Product Manager på Konftel.

Både Konftel 70 och Konftel CC200 kommer att introduceras till prisnivåer som både försäljningskanalen och slutkunder upplever som verkligen attraktiva, tror Tommy Edlund, Konftels Global Sales Director:

– Priset är en viktig faktor för att företag och organisationer ska klara av att utrusta de stora volymer av mötesrum det handlar om. Samtidigt vill man inte tumma på kvalitet och användarupplevelse, och det har vi tagit fasta på när vi bygger vidare på vårt erbjudande för smidiga videokonferenser.

Konftel förhandsvisar Konftel CC200 och Konftel 70 på världens största AV-mässa, ISE i Amsterdam 11 – 14 februari, i hall 15 monter U265. Samtidigt kan den amerikanska marknaden stifta bekantskap med de kommande produkterna i Konftels monter nummer 521 på ITExpo-mässan i Fort Lauderdale i Florida 12 – 14 februari.

* Frost & Sullivan: Global Huddle Room Video Conferencing Devices Market, Forecast to 2023

Om Konftel:
Konftel är ledande inom produkter för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Av erfarenhet vet vi att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en bättre miljö. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com

Bildtexter:
Konftel CC200 är den första modellen i Konftels nya produktkategori Collaboration Cameras. Det är en allt i ett-enhet som gör det riktigt enkelt att ha videomöten utan att behöva koppla in en PC.

Konftel 70 är en högtalartelefon med kraftfullt ljud som ansluts via USB eller bluetooth. Det är en viktig komponent i videopaketlösningar, tillsammans med konferenskamera och Konftel OCC-hubben.

Konftel förhandsvisar Konftel CC200 och Konftel 70 på världens största AV-mässa, ISE i Amsterdam 11 – 14 februari. Samtidigt kan den amerikanska marknaden stifta bekantskap med de kommande produkterna på ITExpo-mässan i Fort Lauderdale i Florida 12 – 14 februari.

Vi upplever ett starkt sug i marknaden när det gäller våra USB-anslutna video-kit, som vi introducerade under hösten 2018. Nästa steg blir nu att adressera den stora kundgrupp som efterfrågar allt i ett-lösningar för videomöten, där man inte är beroende av användarens laptop eller en rums-PC
Tommy Edlund, Global Sales Director på Konftel