Sex nya ledamöter i Konstakademien

Report this content

Kungl. Akademien för de fria konsterna (Konstakademien) har nöjet att meddela att sex nya ledamöter valts in i Akademien vid dess sammankomst den 28 november 2011. Akademien hälsar sina nya ledamöter varmt välkomna och ser fram emot ett mycket givande samarbete.

Ny hedersledamot:

Daniel Birnbaum

Daniel Birnbaum är Moderna Museets överintendent sedan hösten 2010. 2000-2010 var han rektor för Städelschule i Frankfurt och direktör för konsthallen Portikus. Han är med i redaktionen för Artforum i New York och har organiserat en rad större utställningar, bland annat "Airs de Paris" på Centre Pompidou i Paris (i samarbete med Christine Macel) år 2007. Han var direktör för Venedigbiennalen år 2009.

Ny konstnärsledamot:

John Stenborg

John Stenborg är utbildad vid Konsthögskolan i Stockholm, 1984-89. Han arbetar med en form av transformering där material och process beskriver något som är satt i tydlig rörelse. Under senare tid har han bland annat utgått från små modeller, ett slags konkretiserad natur, vars former bearbetats vidare med avancerad optisk och digital teknik, för att slutligen artikuleras i ett måleri. Experimenten med de små modellerna har sedan kommit att utvecklas till självständiga verk, realiserade i form av storskaliga skulpturala installationer där även ljud och ljus inkluderats. Båda dessa sidor av Stenborgs konstnärskap redovisades i utställningen Axiom på Konstakademien under hösten 2010.

Nya arkitektledamöter:

Margareta Källström

Margareta Källström är en av grundarna till ARKSAM och senare av AIX Arkitekter. Ansvarig för projekt från restaurering till ändrad användning och nybyggnad ofta i kulturminnesklassade miljöer, t.ex. Sveriges Riksdags byggnader, Kungl. Myntkabinettet, Prins Eugens Waldemarsudde, Thielska Galleriet, Stockholm Central, Gamla Riksarkivet samt Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.
Arkitektexamen vid KTH 1971, vidareutbildad 1992-93 vid KKH, Restaureringskonst.

Hans Murman

Hans Murman (KTH 1971-1976) bedriver egen verksamhet sedan 1985 i Murman arkitekter AB. Flera juryuppdrag som arkitekt bland annat i Kasper Salin juryn 2010-2011. Är sedan 2010 utsedd till husarkitekt för Kungliga Biblioteket. Ramundbergets Fjällby från 1983 ledde till många byggnader, planuppdrag och inredningar i den svenska fjällvärlden och även till Sturegallerians del mot Grev Turegatan. Juniper house på Gotland och Restaurant Tusen, 1a pris vid WAF(World Architecture Festival) 2009 har tillsammans med det vinnande förslaget till Sametingets parlamentsbyggnad i Kiruna väckt internationell uppmärksamhet.

Mats Theselius

Mats Theselius är född 1956 i Stockholm, utbildning: Inredningsarkitektur, Konstfack Sthlm 1979-84, Professor på HDK, Göteborg 1995, bosatt i Malmö. Mats arbetar i gränslandet mellan konst och design. Han arbetar med olika beställningsuppdrag, producerar utställningar, installationer och projekt, enskilt eller i samarbete med andra, t ex konstnärer, designers och arkitekter samt producerar även själv skräddarsydda unika fåtöljer efter beställning.

Erik Wikerstål

Erik Wikerstål, arkitekt med arkitektkontor i Helsingborg. Erik Wikerstål har uppmärksammats för sina skickliga restaureringar och sinnliga modernistiska tillägg till det byggda kulturarvet, projekt som bl.a. belönats med Helgopriset samt två gånger med Europa Nostra Awards. Erik Wikerstål är förordnad som slottsarkitekt med särskilt ansvar för Kalmar slott, Borgholms slott och Varbergs fästning samt som domkyrkoarkitekt för den romanska katedralen i Lund.

Stockholm 2011-12-16

För mer information kontakta:
Susanna Slöör, ständig sekreterare,
susanna.sloor@konstakademien.se, 070-792 81 86