Tre onsdagskvällar om NobelCenter på Konstakademien

Report this content

Alfred Nobels vision var att dela ut priser till dem som gjort mänskligheten den största nytta. Det har hittills saknats en mötesplats som tar tillvara Nobelprisets fantastiska möjligheter att stimulera kunskap och inspirera människor att verka för en bättre värld. Nobel Center på Blasieholmen ska fylla detta tomrum.

Nobelhuset AB bjuder in till tre onsdagskvällar på Konstakademien, med publika samtal om arkitektur, vetenskap, kultur, framtidens möten och utställningar i Nobels anda.

Plats: Konstakademien, Fredsgatan 12 /Jakobsgatan 27C (hiss) Tid: Onsdagarna den 12, 19 och 26 november 2014 kl 18.00-19.30 Ingen föranmälan krävs, begränsat antal platser.

12/11 Arkitektur – en tillgänglig och angelägen mötesplats
På en fantastisk plats invid Nybrovikens vatten kommer Nobel Center att bjuda in till Nobelprisets unika värld av naturvetenskap, humaniora och fredsarbete. Hur gestaltar arkitekturen Nobels värden? Och hur kan arkitekturen bidra till att skapa en tillgänglig och angelägen mötesplats?

Medverkande: Christoph Felger, David Chipperfield Architects Berlin, designarkitekt för Nobel Center och Susanne Lindh, VD Nobelhuset AB
.

OBS: Seminariet hålls på engelska

19/11 Möten – initierade samtal om samtid och framtid
Med Nobelpriset som bas finns en outnyttjad potential att attrahera världens främsta forskare, inspiratörer och tänkare till Stockholm. Hur tar vi bäst tillvara på dessa möjligheter? Hur ser vi till att Stockholm och Nobel Center blir en plats med såväl världsledande forskningskonferenser som mer publika möten på absolut högsta internationella nivå och spännande föreläsningar? Och hur ser egentligen dessa möten ut i framtiden?

Medverkande: Lars Anell, ordf. Vetenskapsrådet och styrelseledamot Nobelhuset AB; Mattias Fyrenius, VD Nobel Media och Katarina Nordqvist, chef forskningsavdelningen Nobelmuseet.

26/11 Utställningar – idéer som förändrar världen
I Nobel Center får den publika Nobelverksamheten gå från ett provisorium i fd Börshuset till en skräddarsydd lösning i ett eget hus. Det möjliggör omfattande utställningar om Nobelpristagarna och deras insatser. Vi kan på helt nya sätt verka i Nobels anda, visa de senaste hundra årens vetenskapliga och kulturella utveckling och de insatser som gjorts för världsfreden. Hur skapar vi utställningar som bidrar till engagerande upplevelser och till glädje i lärandet?

Medverkande: Olov Amelin, museichef Nobelmuseet och Marika Hedin, museichef Gustavianum, tidigare museichef Vasamuseet
.