Slussen Craft Fair – formgivning och hantverk av världsklass

Report this content

Slussen Craft Fair 2013 har seglat upp som årets stora händelse på konsthantverks-himlen. Helgen 25-26 maj arrangeras marknaden för tredje året i rad på Ryssgården vid Stockholms stadsmuseum. Vi har ställt fyra frågor till Camilla Skorup som är textilkonstnär, årets Slussen Craft Fair-general och tf ordförande för Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (KIF).

Vad är Slussen Craft Fair?
Vi har helt enkelt samlat ihop några av Sveriges mest intressanta konsthantverkare på en plats. Det är en marknad som visar hur levande och kreativ dagens samtida konsthantverksscen är, ett litet paradis för alla som är intresserade av form, design och interiör. På köpet får man möjlighet att prata direkt med konsthantverkarna själva.

Var ligger fokus i år?
Materialen och metoderna varierar stort, från unikt studioglas till föremål tillverkade i mindre serier av olika material som silver, järn, pärlor, keramik, glas, papper och textil. Det bjuds både på vackra konstföremål och bruksvaror som smycken, koppar och underliga strumpbyxor.

I år finns det även en hel del kreativa konstverk av återanvända material. Cecilia Levy kommer med sina skira koppar tillverkade i papper från böcker, där varje bok är vald med omsorg för att just den koppen ska få sin speciella innebörd. Vi är också glada och stolta över att ha med nästa generations konsthantverkare. Årets avgångselever från Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg kommer också för att visa upp sina verk.

Varför just på Ryssgården?

Ryssgården har en historia av att vara en marknadsplats. På 1650-talet fanns det ett 70-tal ryska köpmansbodar belägna på Ryssgården. Här kan man känna doften från Saltsjön och få en känsla av den tummelplats som Slussen fortfarande är.

Hur utvecklar sig intresset för konsthantverk i Sverige?
Jag tror att konsthantverket är på väg mot en ny storhetstid i Sverige. En indikator på det ökade intresset kan vi hitta i Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare medlemsregister. Sedan 2010 har antal medlemmar ökat konstant och totalt har organisationen nu 14 procent fler medlemmar än 2010.

Här finns högupplösta bilder på konsthantverk som kommer att finnas på marknaden

Mer info om marknaden och utställarna: www.slussencraftfair.se

När:
Lördag och söndag 25 – 26 maj
Tid: 11.00 – 17.00
Plats: Ryssgården vid Stockholm stadsmuseum (T-bana Slussen)
Invigningstal om samtida konsthantverk: Lördag 25 maj kl. 12.00 invigningstalar Staffan Bengtsson, kulturjournalist, chefredaktör för designmagasinet Bruno och tv-producent för nya K-special.
Fritt inträde

Föreläsning:
Hur skyddar man sin formgivning? Sandart&Partners Advokatbyrå berättar om detta samt vad du ska tänka på när du skriver immaterialrättsliga avtal. Lördag 25 maj, kl. 14 – 14.30 och 15.00 – 15.30. Plats: Stockholms stadsmuseum. Gratis inträde.

Föreläsning med bildvisning:

Rättvända roller? Bildkonstnären Annika Ottander berättar och reflekterar över hur ursprungsfolket Kuna i Panama lever ett liv i matriarkat. Söndag 26 maj, kl. 13.00 – 13.45. Plats: Stockholms stadsmuseum. Gratis inträde.

Camilla Skorup
camilla@camillaskorup.se
070-464 35 05
Camilla är textilkonstnär, årets Slussen Craft Fair-general och tf. ordförande för Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare

Konstnärernas Riksorganisation (KRO) företräder professionella bildkonstnärer i Sverige. Vårt mål är att förbättra konstnärernas sociala och ekonomiska villkor.

Hornsgatan 103, plan 9

SE-11728 Stockholm