De detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna bildar DDF AB

- vill stärka samarbetet och vässa profilen.

De nio största detaljhandelsdrivande konsumentföreningarna bildar gemensamt bolag för att fördjupa samarbetet inom drift och marknadsfrågor. Syftet är att genom ett enat uppträdande samordna och förstärka rollen som en viktig aktör inom detaljhandeln. Det är bra för konsumentkooperationen att vi på ett tydligare sätt tar initiativ för att delta i den omställning som nu sker inom dagligvaruhandeln. En tydligare samordning förbättrar samarbetet och ger våra samarbetspartners, leverantörer och övriga kooperativa aktörer bättre förutsättningar för att träffa avtal som ger positiva effekter för oss i butiksdriften och för våra marknadsföringsinsatser. Stärker samarbetet med KF och Coop Norden Kooperativa Förbundet har en ägarroll i Coop Norden där man på ett bra sätt formulerar och driver de svenska konsummedlemmarnas intressen. Det samarbete som redan idag finns mellan de detaljhandelsdrivande föreningarna och Coop Norden kan utvecklas ytterligare när rollerna förtydligas. I det nybildade bolaget DDF AB handlar det om hur vi ska omsätta medlemsnyttan i daglig och praktisk handling. En god start är det samarbete vi påbörjat inom IT-verksamheten där vi tillsammans ser möjliga effektiviseringar och besparingar. Det finns många fler områden där vi genom en bolagsbildning kan ta initiativ till utveckling inom drift och marknadsfrågor. DDF AB är under bildande. Initiativtagare är de nio största detaljhandelsdrivande föreningarna inom kooperationen, men alla verksamma detaljhandelsdrivande föreningar inom kooperationen kommer att erbjudas delta i verksamheten. Margareta Hansson Steve Fredriksson Jon Eskedal VD Konsum Nord VD Konsum Värmland VD Konsum Bohuslän/Älvsborg 090-10 40 00 054-22 00 00 0522-81507 Glenn Mörk Håkan Smith Anders Stake VD Konsum Norrbotten VD Kf Göta VD Konsum Gävleborg 0920-370 00 0470-315 25 026-14 70 00 Glenn Eriksson Barbro Ohlsson Peter Fjällborg VD Konsum tf VD Konsum Jämtland VD Konsum Malmfälten Kristianstad/Blekinge 063- 14 95 00 0970-757 00 De föreningar som bildar DDF AB omsätter tillsammans 16 miljarder, och svarar därmed för drygt 40 procent av konsumentkooperationens totala försäljning. Föreningarna har drygt 7000 medarbetare och 1,2 miljoner medlemmar. Tillsammans driver man 369 butiker varav 13 är stormarknader