Orange automat i kampen mot cancer

Report this content

Den första maj startar Kontanten och Cancerfonden ett samarbete som genererar cirka 1,5 miljoner kronor till cancerforskningen varje år. För varje uttag som görs på Kontantens orangea uttagsautomater skänker Kontanten 10 öre till Cancerfonden. Nu kan alla bidra i kampen mot cancer när man tar ut kontanter.

- Vi vill göra skillnad och minska dödligheten i cancer. Tillsammans med Cancerfonden ger vi svenska folket en möjlighet att bidra i kampen mot cancer. Det enda man behöver göra är att tänka orange nästa gång man tar ut pengar, säger Patrik Severgårdh, grundare av Kontanten. Redan idag görs ett uttag varannan sekund på Kontantens automater eller 1,5 miljoner uttag varje månad. Och ju fler uttag som görs, desto mer pengar i kampen mot cancer. Den första maj börjar Cancerfondens årliga aktivitet mot prostatacancer, Mustaschkampen, som blir avstampet för samarbetet. Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform och Cancerfonden vill med mustaschen som symbol, få svenska folket att lära sig mer om prostatacancer och samla in pengar till fortsatt forskning. Alla kan göra en insats. Robert Aschberg och Gert Fylking är några av dem som slutit upp i kampen. Kontanten tillhandahåller också en mobil uttagsautomat när Gert Fylking och Robert Aschberg liftar från Haparanda till Ystad. Vid flera tillfällen under föregående år uppgav givare på olika orter att man saknade tillgång till kontanter. Nu kan problemet avhjälpas helt genom tillgång till en egen orange uttagsautomat. - Vi är glada och ser fram emot det nya samarbetet som kommer att bidra till Mustaschkampen, men även mer långsiktigt till fortsatt svensk cancerforskning, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare Cancerfonden. Förutom pengar visas även reklam för Mustaschkampen i displayen på Kontantens uttagsautomater som når cirka 1,5 miljoner människor varje månad. - Vi har ett starkt personligt engagemang för cancer. Nu gör vi det möjligt för fler att hjälpa till i kampen genom att välja en orange uttagsautomat när man tar ut sina kontanter, säger Patrik Severgårdh. Korta fakta om Kontanten • Kontanten har snart 400 automater utplacerade över hela landet, från Gällivare i norr till Ystad i söder. Målet är att ha 1000 automater i drift inom fem år. • Kontanten är Sveriges tredje största operatör av uttagsautomater och har nyligen gått om både SEB och Handelsbanken vad gäller antalet uttagsautomater i drift. • Det sker ett uttag från Kontantens automater varannan sekund dygnet runt • En genomsnittlig månad tar cirka 1,5 miljoner svenskar ut 900 miljoner kronor i Kontantens automater. • Kontanten startades 2003 och är ett helsvenskt företag startat av fyra entreprenörer. Företaget har expanderat snabbt genom samarbeten med Pressbyrån, 7-Eleven, Hemköp, Coop, Willys, gallerior med flera. • I styrelsen: Mariana Burenstam-Linder (tidigare vice VD SEB), Christer W Jansson (VD för Kappahl) och Ove Joanson (ordförande Sveriges Radio) Korta fakta om svenskarna och automatuttag • Svensken tar ut pengar i automat en gång i veckan • Uttagsbeloppet snittar på 870 kr • Det finns cirka 382 miljoner sedlar i omlopp. Den vanligaste sedeln är hundralappen med 96 miljoner utelöpande sedlar. Därefter följer femhundralappen med cirka 94 miljoner sedlar i omlopp. Tjugan finns i cirka 83 miljoner exemplar. • Antalet kontantuttag per år är cirka 320 miljoner Källor: Demoskop-undersökning 2010, samt Riksbanken För ytterligare information kontakta: Patrik Severgårdh, grundare och marknadsdirektör Kontanten, 08-407 74 55, patrik.severgardh@kontanten.se Ursula Tengelin, generalsekreterare Cancerfonden, 070-693 95 10 För högupplösta bilder gå till: http://www.kontanten.se/press.asp