Världspremiär för Rosa Bandets bloggomat

Stockholm den 1 oktober 2010

Malin Wollin blir först i världen att blogga i en uttagsautomat. Även Amelia Adamo, Patrick Ekwall, Bingo Rimér, Laila Bagge, Lotta Gray, Caroline af Ugglas och Alexandra Charles bloggar tillsammans med forskare och patienter. Den nyskapande kampanjen kallas Bloggomaten, där 31 personer bloggar om cancer i Kontantens orangea uttagsautomater, på Facebook och på de medverkandes egna bloggar.

- Det här är en helt ny kanal och världspremiär för en bloggomat. Förhoppningsvis når vi nya människor som vill vara med och bidra i kampen mot cancer, säger Malin Wollin, krönikör och bloggare på Aftonbladet.

Under oktober månad upplåter Kontanten displayen åt 31 bloggare som skriver 31 blogginlägg under 31 dagar. Inläggen publiceras även på Facebook.com/Bloggomaten samt på de medverkandes egna bloggar och forum. Ett hundratal orangea automater kommer även att bli rosa under kampanjen.

- Vi tror på ett stort genomslag för Kontantens satsning för Rosa Bandet i deras bloggomater. Det är ett nytt grepp och vi når svenskarna i en oväntad kanal. Målet är så klart att ännu fler ska ta steget att skänka pengar till kampen mot cancer, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare för Cancerfonden.

Att påverka människor i anslutning till att man tar ut pengar är effektivt, då alla är uppmärksamma på vad som händer på skärmen vid ett uttag. Mottagligheten för budskap i displayerna är mycket hög, visar Kontantens tester.

- Vi vill göra skillnad och minska dödligheten i cancer. Tillsammans med Cancerfonden ger vi svenska folket en möjlighet att bidra i kampen mot cancer, säger Patrik Severgårdh, grundare av Kontanten. Genom att välja en orange uttagsautomat nästa gång du tar ut pengar så bidrar du till forskningen mot bröstcancer.

Kontanten har över 430 uttagsautomater runt om i Sverige, där drygt 50 000 personer tar ut sina pengar varje dag. Ett uttag görs varannan sekund på Kontantens automater eller 1,5 miljoner uttag varje månad. Och ju fler uttag som görs, desto mer pengar i kampen mot cancer. Kontanten skänker idag 10 öre per uttag vilket blir drygt 1,5 miljoner kronor per år till forskningen mot Cancer.

Korta fakta om Oktoberpratarna

• 31 personer skriver 31 inlägg under 31 dagar
  • Världspremiär för att blogga i en uttagsautomat
  • 50 000 personer nås varje dag av Oktoberpratarna i uttagsautomaterna
  • Inläggen publiceras även på Facebook.com/Bloggomaten samt bloggarnas egna sidor

Korta fakta om svenskarna och automatuttag

• Svensken tar ut pengar i automat en gång i veckan
  • Uttagsbeloppet snittar på 870 kr
  • Antalet kontantuttag per år är cirka 320 miljoner
  • Det sker ett uttag från Kontantens automater varannan sekund dygnet runt
  • En genomsnittlig månad tar cirka 1,5 miljoner svenskar ut nästan 1 miljard kronor i Kontantens automater.

Källor: Demoskop-undersökning 2010, samt Riksbanken

Korta fakta om Kontanten

• Kontanten är Sveriges tredje största operatör av uttagsautomater och har nyligen gått om både SEB och Handelsbanken vad gäller antalet uttagsautomater i drift.
  • Kontanten startades 2003 och är ett helsvenskt företag startat av fyra entreprenörer. Företaget har expanderat snabbt genom samarbeten med Pressbyrån, 7-Eleven, Hemköp, Coop, Willys, gallerior med flera.
  • I styrelsen: Mariana Burenstam-Linder (tidigare vice VD SEB), Christer W Jansson (VD för Kappahl) och Mats Boman samt Thomas Ahlström

För ytterligare information kontakta:
Patrik Severgårdh, grundare och marknadsdirektör Kontanten, 08-407 74 55, patrik.severgardh@kontanten.se

Ursula Tengelin, generalsekreterare Cancerfonden, 070-693 95 10

För högupplösta bilder gå till:

Om Kontanten
Kontanten AB är Sveriges första oberoende operatör av uttagsautomater. Vårt mål är att vara ett rikstäckande komplement till bankernas uttagsautomater. Vi placerar automaterna på platser där många rör sig som gallerior, varuhus, tågstationer, bensinstationer och butikskedjor. Våra samarbetspartners är de största leverantörerna inom kontanthantering som Wincor Nixdorf, VISA, MasterCard, Panaxia och Loomis. Automaterna är nästa generations uttagsautomater med ett högteknologiskt säkerhetssystem med avancerad infärgningsteknik som gör pengarna oanvändbara vid fel hantering. Kontanten AB startades 2003, är svenskt och privatägt. Kontanten har idag avtal med 7-Eleven, Pressbyrån, Hemköp, Willys, Statoil, Rodamco, Coop Sverige, City Gross och KF Fastigheter.