Björn Eriksson och Kontantupproret om att kontantanvändningen är den lägsta någonsin

Utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle har accelererat under pandemin. Enligt Riksbankens rapport ”Så betalar svenskarna 2020” är kontantanvändningen i Sverige den lägsta någonsin och utgör mindre än en tiondel av alla betalningar. Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret, riktar sig nu till regeringen och finansmarknadsminsiter Per Bolund med en uppmaning om att agera.

Den färska rapporten från Riksbanken visar på en dramatisk nedgång av kontantanvändandet, samtidigt som den ständigt inkommande rapporteringen om nedstängda bankkontor och butikskyltar med budskapet ”Vi tar ej emot kontanter” fortgår. Trots detta finns det ändå över en miljon människor som har behov av att använda kontanter. Kontantupproret kräver nu att regeringen agerar.

- Samtliga riksdagspartier och Riksbanken är överens om att vi behöver vända utvecklingen. Vi måste ha ett betalsystem som inte utestänger människor och som klarar av den typen av större kriser som tyvärr förr eller senare inträffar. Det är en demokratifråga. Nu är det dags för regeringen att agera, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.

Riksbanken har föreslagit en lösning med satsning på E-kronan tillsammans med åtgärder för att säkra kontanterna. Kontantupproret står bakom att staten måste ta ett större ansvar för betalsystemet.

-Vi tror också på den modellen, E-kronan och kontanter hör ihop. Två betalmedel som kompletterar varandra och som tillsammans lägger grund för ett tillgängligt och robust betalsystem, avslutar Björn Eriksson.

För ytterligare information: Björn Eriksson, tel 070-626 46 06