Kö till öppen utfrågning i Riksdagen om det kontantlösa samhället

Igår genomfördes en öppen utfrågning i riksdagen på temat det kontantlösa samhället – så påverkar det vardagen för folk och företag i Sverige. Utfrågningen skedde i regi av skatteutskottets ordförande Per Åsling och Kontantupproret.

Bakgrunden till utfrågningen är den snabbt minskade tillgången till kontanter som gör vardagen allt svårare för många. Allt fler efterlyser därför en demokratisk diskussion om kontantförsörjningen i landet.

Närmare 200 personer köade utanför riksdagshuset för att få komma in när småföretagare, pensionärsorganisationer och andra vittnade om svårigheter att klara sin vardag när kontanter blir en bristvara och storbankerna inte tar sitt ansvar. Det tillhör inte vanligheten att det blir ”lapp på luckan” vid denna typ av utfrågningar. Irritationen mot att bara utreda och undvika beslut var påtaglig.

– När stormen Ivar härjade hade vi inte internettäckning på sex dagar i vårt samhälle. Då fungerar inga kortbetalningar, vittnade exempelvis Per-Åke Asplund, en av paneldeltagarna som driver en bensinstation i Myrviken i Jämtland.

Björn Eriksson, initiativtagare till Kontantupproret och en av paneldeltagarna efterlyste en medvetenhet om säkerhetsriskerna med ett kontantlöst samhälle. Vad gör vi när Putin bestämmer sig för att slå ut dessa privatiserade betalningssystem och kontanter saknas som alternativ? som han polemiskt uttryckte saken.

Christina Rogestam, ordförande i SPF Seniorerna påpekade bland annat det ovärdiga i att tvinga äldre att lämna ut sitt kort och sin kod till hemtjänstpersonal.

Christina Tallberg, ordförande för PRO, uppmanade finansmarknadsministern att inte förhala frågan utan skynda på den utredning om Riksbankens roll för kontantförsörjningen som inte ska vara klar förrän i juni 2019.

Riksbanken, företrädd av Christina Wejshammar, chef för kontanthanteringen, påpekar att Riksbanken är underställd riksdagens beslut men gjorde det tydligt att Riksbanken ändå företräder en kontantvänlig linje:

– Riksbanken anser att det bör finnas en lag som kräver att bankerna ska hantera kontanter, konstaterar hon.

Deltagare i panelen:

• Christina Wejshammar, Riksbanken
  • Tomas Andrén, vd Mjöbäcks Sparbank
  • Christina Rogestam, SPF
  • Harriet Danielsson, driver lanthandel i Lidsjöberg
  • Elisabeth Due, Ica-handlarnas Förbund
  • Björn Eriksson, Säkerhetsbranschen
  • Christina Tallberg, PRO
  • Mats Eriksson, Småföretagarnas Riksförbund
  • Per-Åke Asplund, företagare Myrviken

Moderator: Artur Ringart

Utfrågningen skedde torsdagen den 19 januari kl 13.00-15.00 i riksdagens andrakammarsal.

Utfrågningen sänds på måndag den 23 januari klockan 13.50 på SVT2.

Per Åsling, tel 070-607 70 30, Björn Eriksson, tel 070-626 46 06

Taggar: