Kontanternas framtid diskuteras vid seminarium i riksdagen idag

Anna Kinberg Batras utredning om framtidens betalmarknad som lades fram den 31 mars blev en besvikelse för kontantvännerna. Utredningen har ett digitalt perspektiv och konkreta åtgärder för att säkra kontanterna saknas helt. I dag klockan 13.00 anordnar Kontantupprorets medlemmar ett seminarium i riksdagen med riksdagsledamöter, Riksbanken och företrädare för intresseorganisationer. Seminariet diskuterar vägar framåt för kontanterna i Sverige.

Frstakammarssalen fylldes med mnniskor

Kontanterna försvinner snabbt som betalmedel i samhället, trots starka protester från medborgare och näringsidkare. För två år sedan tillsatte regeringen en utredning för att se hur kontanterna kan skyddas på framtidens betalmarknad. Resultatet var en besvikelse för dem som vill att kontanterna finns kvar som betalmedel. Det enda som föreslås av betydelse är att apoteken ska acceptera kontant betalning vid köp av receptbelagda mediciner.

- Vid dagens seminarium kommer vi självfallet att ta upp utredningen, men fokus är vad våra folkvalda politiker ska göra framåt. Det är deras ansvar att rädda kontanterna och det är bara de som kan se till alla får vara inkluderade i vårt samhälle, säger Kontantupprorets ordförande Björn Eriksson.

Kontantfrågan är tvärpolitisk och har fått ett en ökad betydelse. Det gäller särskilt mot bakgrund av omvärldsläget och fokuset på vår beredskap.

- Det blir alltmer tydligt hur viktig kontantfrågan är. Vi kan inte bara bortse från sådant som digitala bedrägerier, integritetsfrågan och civil beredskap. Därför är det viktigt att den här frågan lyfts och diskuteras i riksdagen, säger Helena Vilhelmsson (C), som står som arrangör för seminariet.

Vid seminariet deltar följande personer:

Henry Ohlsson, vice riksbankschef

Björn Eriksson, ordförande Kontantupproret

Helena Vilhelmsson, riksdagsledamot (C)

Ingela Nylund Watz, riksdagsledamot (S)

Jan Ericson, riksdagsledamot (M)

Ilona Szatmári Waldau, riksdagsledamot (V)

Åsa Lindestam, ordförande PRO

Eva Eriksson, ordförande SPF Seniorerna

Bartosz Stroinski, ordförande Vi Unga

Lars Ohly, förbundssekreterare Verdandi

Anna-Maria Axelsson, förbundsordförande Civilförsvarsförbundet

Moa Petersén, docent vid Lunds universitet, ansvarig för forskningsprojekt om kontanter

Representanter från nätverket Gömda kvinnor

Moderator: Lennart Ekdal

Tid: 13.00 – 15.00

Plats: Riksdagen, Förstakammarsalen, Stockholm

Demonstration för kontanterna

Innan seminariet, kl 12.00, är det en demonstration för kontanterna på Gustaf Adolfs torg i samarbete med PRO och SPF Seniorerna. Mer information om demonstrationen.

Björn Eriksson, tel 070-6264606

Om Kontantupproret

Kontantupproret är ett nätverk av organisationer och föreningar som tycker att det är viktigt att kontanter finns kvar som betalmedel i Sverige. Kontantupproret anordnar möten och seminarier samt bildar opinion för användningen av kontanter. Vi anser att det behövs ett tydligt regelverk kring kontanterna och att det inte bara kan vara privata aktörers sak att besluta om.kontanternas framtid. Våra förslag finns sammanfattade i en skrift som även kan laddas ner. Läs mer på Kontantupprorets Facebooksida och hemsida.