Kontantpriset 2021 till småföretagare i Tranås

Kontanterna riskerar att försvinna i Sverige. För att främja användningen av kontanter har Kontantupproret instiftat ett pris för att uppmärksamma de som gör en insats för kontanterna. Priset på 10 000 kronor - i kontanter – delas idag ut till småföretagaren Tomas Andræ i Tranås.

Foto Niklas Agaton

Många butiker, restauranger och serviceställen har slutat ta emot kontanter. När kontantanvändningen sjunker till en kritiskt låg nivå blir infrastrukturen omöjlig att upprätthålla och då försvinner kontanterna i Sverige. Detta skulle drabba en miljon människor som lever i digitalt utanförskap och även försvaga vår krisberedskap.

För att kontanterna fortsatt ska ha en plats i samhället har Kontantupproret efter en donation instiftat ett pris. Kontantpriset 2021 delas idag ut till småföretagaren Tomas Andræ som driver en guldsmedsatljé i Tranås.

- Vi vill uppmärksamma handlare som gör en insats för att kontanterna ska finnas kvar. Tomas har visat hur en småföretagare kämpar för att behålla kontanterna, trots att han motarbetas av banken och andra instanser. Han är sann kontanthjälte, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.

Guldsmedsatljén har haft mycket trassel för att kunna sätta in kontanterna på sitt företagskonto i Nordea, en erfarenhet som delas av andra småföretagare och som ibland tvingar dessa företag att ge upp kontanterna.

- Våra kunder är ofta äldre och de vill gärna kunna betala kontant. Självklart ska de ha möjlighet att göra det, säger Tomas Andræ.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Björn Eriksson, tel 070-626 46 06

Elvira Andersson, presskontakt, tel 073-541 27 01

Om Kontantupproret

Kontantupproret är ett nätverk av organisationer och föreningar som tycker att det är viktigt att kontanter finns kvar som betalmedel i Sverige. Kontantupproret anordnar möten och seminarier samt bildar opinion för användningen av kontanter. Vi anser att det behövs ett tydligt regelverk kring kontanterna och att det inte bara kan vara privata aktörers sak att besluta om.kontanternas framtid. Våra förslag finns sammanfattade i en skrift som även kan laddas ner. Läs mer på Kontantupprorets hemsida.