Kontantsystemet brakar ihop

Riksbanken slår larm om att infrastrukturen för kontanterna inte är hållbar. För att säkra kontantkedjan behövs en lag om att bankerna ska ta emot dagskassor. Kontantupproret välkomnar Riksbankens krav och menar att bollen nu ligger hos politikerna.

I en skrivelse till Finansdepartementet slår Riksbanken larm om att kontantsystemet riskerar falla ihop, rapporterar DN. Infrastrukturen kring kontanterna är inte längre hållbar. Ansvaret för att kontantsystemet upprätthålls bör enligt Riksbanken ligga på bankerna och därför föreslås att de enligt lag ska vara skyldiga att ta emot dagskassor och tillhandahålla växelkassor för butiker och företag.

– Heder åt Riksbanken som så tydligt pekar ut bankernas ansvar. Utfasningen av kontanter har gett dem tre miljarder i vinst varje år, på utsatta människors bekostnad. Många äldre, personer med funktionshinder och socialt svaga grupper hamnar utanför i det kontantlösa samhället - medan vinnarna sitter i bankpalatsen. Det är rent oanständigt, säger Björn Eriksson, ordförande i Kontantupproret.

Riksbankens skrivelse är riktad till den utredning som arbetar på finansdepartementet. Kontantupproret menar att det nu är upp till de politiska partierna att visa var de står.

- Vi har haft en hel del möten och diskussioner med de olika riksdagspartierna. Jag hyser gott hopp om att de flesta förstår att vi inte kan låta kontantsystemet braka ihop i Sverige. I hela vår omvärld agerar politikerna för att säkra att kontanterna finns kvar. Självklart ska det vara så i Sverige också, säger Björn Eriksson.

Björn Eriksson, tel 070-6264606

Om Kontantupproret

Kontantupproret är en rörelse med flera olika organisationer och föreningar som medlemmar, som alla värnar om kontanterna som betalmedel i Sverige. Läs mer om Kontantupproret på www.kontantupproret.se och på Facebooksidan.