Kontantupproret instiftar Kontantpriset 2020

Kontanterna försvinner i rasande fart i Sverige. Det trots politikernas enighet om att de behövs. Kontantupproret vill nu uppmärksamma de som gjort en insats för att främja kontantanvändningen i Sverige. I december utdelas Kontantpriset 2020 på 10 000 kronor - i kontanter.

Allt fler butiker och restauranger tar bort möjligheten att betala med kontanter, men i ett kontantlöst samhälle blir vi sårbara och det utesluter stora grupper människor. Organisationen Kontantupproret har därför beslutat att instifta ett pris. Kontantpriset 2020 delas i december ut till ett företag eller en förening som främjat kontantanvändningen i Sverige.

- Vi vill hylla alla de företag och handlare där ute som förstår värdet med att erbjuda kontantbetalningar till sina kunder. De som förstår vikten av demokrati och inte utesluter alla de 1,1 miljoner människor som inte har samma möjlighet att betala med digitala betalmedel, säger Björn Eriksson, ordförande för Kontantupproret.

Kontantupproret bjuder nu in svenska folket till att skicka in nomineringar. Kontantpriset har blivit möjligt genom en donation från en engagerad privatperson.

- Som boende i Bryssel kan jag jämföra hur kontanterna hanteras i andra länder och jag kan inte förstå varför det gått så långt i just Sverige. Jag hoppas att donationen kan inspirera fler att fortsätta det viktiga arbetet för kontanterna, säger Anders Tullberg.

Nomineringar
Nomineringar skickas via mejl till kontantupproret@anpr.se eller via meddelanden på Facebooksidan. En jury på Kontantupproret väljer ut en vinnare som meddelas i mitten av december.

Björn Eriksson, tel: 070-626 46 06